Karin
    Jag går natur på gymnasiet och undrar om man kan strunta i moderna språk? Vet att det är ett obligatoriskt ämne, men finns det möjlighet att bara få ett F i den kursen och inte behöva ha ett modernt språk?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Karin,
    för att kunna få ut Examensbevis från Naturvetenskapsprogrammet behöver du ha BETYG i Moderna språk (minst en kurs). F är också ett betyg.
    Dock borde en elev inte få ett betyg om hen ej deltar i kursen, alltså om hen skolkar - att "ta bort" enligt t.ex rektorsbeslut - går inte, just för att det är en OBLIGATORISK kurs. Och om du skolkar så förlorar du också studiebidraget från CSN. Och du kommer troligtvis inte heller få ut examensbevis.
    Med F i en kurs moderna språk kan man ta ut examensbevis, men F-betyget kommer dra ner ditt meritvärde ganska så mycket - så vi råder att försöka få godkänt betyg eller i alla fall göra sitt bästa.
    I stället för betyget i moderna språk kan man ha betyget i Modersmål men då endast om du har ett annat modersmål än svenska.
    Vänliga hälsningar och med förhoppning om att mitt svar blir till hjälp!
    Julia