Anna-Maria

    Hej! Jag är vilse i djungeln av socialt arbete, sociologi, socionomi, beteendevetenskap mm. Det verkar vara skillnad på arbetsmarknaden mellan det olika områden så att en beteendevetare kan inte utföra samma arbeten som den social arbetare. Stämmer det?

    Jag vill jobba med barn och deras familjer. Yrket som kommer närmast mina önskemål, styrkor och förmågor är kurator.

    Tyvärr är jag tvungen att läsa på distans och det finns för närvarande inget 100% distans socionomprogram. Men det finns lite andra vägar till andra jobb vetja: socialt arbete, beteendevetenskap, sociologi finns på distans och ledar i rätt riktning.

    Men vilka andra karriär, yrken, jobb kan jag egentligen sträva efter? Familjerådgivare kanske? Vad mer finns i den riktningen som man kvalificerar sig för utan socionomexamen?

    Eller, med andra ord, till vilka jobb leder t ex ett beteendevetenskaplig program? Eller socialt arbete? Eller sociologi?

    Beskrivningarna på kursernas hemsidor är kryptiskt lika varandra. Jag önskar dock veta konkreta jobb som man kan vet att man kvalificerar för efter respektive examen. Tack för hjälpen! Anna

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Anna-Maria!
    Jag förstår att det är lätt att gå vilse i den "djungeln" som du berättar om i din fråga. Problemet är att så länge ett yrke inte kräver legitimation, så blir det i princip helt upp till varje arbetsgivare att göra sin egen bedömning och olika arbetsgivare gör olika bedömningar. Arbetsgivarnas bedömningar och önskemål kan också ändras över tid. Och en arbetsgivare som du ska jobba för om några år kanske idag ännu inte finns, utan kommer att "uppstå" i framtiden... Sedan är det också Personliga egenskaper hos arbetssökande + språkkunskaper + andra meriter som kan spela avgörande roll, t.ex i vissa fall krävs körkort och tillgång till egen bil och utan körkortet får man inte jobbet för att just den arbetsgivaren har bedömt att körkort behövs.

    Du skriver att du vill jobba med "barn och deras familjer" och man kan jobba på olika sätt, t.ex som barnsjuksköterska eller som förskollärare. Om du vill bli just Kurator, då är den bästa vägen via socionomprogrammet. Kurator inom hälso- och sjukvården (som nu är ett legitimationsyrke) kan man inte bli utan grundutbildning från socionomprogrammet. Skolkurator kan man få anställning som med den utbildning som arbetsgivare bedömer som passande, men oftast är det socionomer med påbyggnadsutbildning som får det jobbet (mycket sällan som någon annan får anställning).

    Beteendevetare kan man utbilda sig till med olika inriktningar, t.ex med inriktning kriminologi, sociologi eller pedagogik.

    Jag kan varmt rekommendera att du hittar jobbannonser (hos de arbetsgivare som du vill jobba för) och ser vilka önskemål som arbetsgivare har vad gäller utbildning och även andra kvalifikationer. I annonser om kuratorsjobben (förutom Kurator inom hälso- och sjukvård där legitimation krävs) så brukar det stå "socionomexamen eller en annan utbildning som arbetsgivare bedömer som likvärdig". Problemet här är att arbetsgivare brukar sortera bort sökande utan socionomexamen och endast i fall ingen socionom söker då tittar de på andra utbildningar. Att ingen socionom skulle söka jobb som kurator är inte vanligt. Det utbildas många socionomer varje år och det brukar nästan alltid finnas några socionomer som söker varje kuratorstjänst, därför är det svårt att hitta något exempel på anställd kurator som inte är socionom.

    Om jag förstår dig rätt så vill du läsa på distans utan träffar, och i så fall är utbud av svenska högskoleutbildningar mycket begränsat. Jag har på studera.nu/jamfor-utbildning/?q hittat endast 21 program på grundnivå, totalt (inom alla kunskapsområden). Och i den listan ser jag bara ett program som på något sätt skulle passa in på dina önskemål - den här: hkr.se/program/VGFH2 - Folkhälsovetenskapligt program med inriktning beteendevetenskap - 180 hp., som ges på distans från Högskolan i Kristianstad.

    • :

      Tack för svaret. Jag ska kontakta närmaste lärosäten och fråga hur många fysiska träffar det faktist blir. Det verkar ju som att det är säkraste vägen dit jag faktiskt vill.

      Vet du om det är tillåtet att jobba deltid och studera heltid (säg arbetsgivaren är ok med detta). Det blir ju mer än 100% sysselsättning….

    • Mikael : Ja, gör det! Och lycka till!