Emma

    Hej, jag tog studenten i våras och sökte sen till olika högskolor men kom inte in på någon av dem. Så nu har jag ingen aning om vad jag ska göra, jag vill fortfarande plugga vidare. MEN hur gör jag för att öka min chans att komma in nästa år? Kan jag höja mitt meritvärde och isåfall hur? Det ända jag vet är att jag inte vill göra högskoleprovet för att jag har dyslexi och adhd och har ALDRIG gjort bra på prov får alltid totalt hjärnsläpp och blir distraherad och stressad av allt och alla runt omkring mig.

    -Tillägg-

    Jag vill jobba inom grafisk / digital design, ux / ui designer eller något inom det. Så jag sökte till program som har med det att göra som digital design & inovation i Halmstad, digital design i Kristianstad, Grafisk design i Malmö osv.

    Jag gick även grafisk design och reklam i gymnasiet så jag vill vidareutbilda mig i det arbetsområdet.

    • Milla : Vilka utbildningar sökte du till? Vilket yrke vill du jobba inom?
    • Milla : Nu har jag skrivit ett svar, var god läs nedan. Men det är jättebra att veta inom vilka områden eller branscher som dina intressen ligger för att kunna ge ett bättre svar och konkreta tips.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Emma!
    Du nämner dyslexi och ADHD och då tänker jag på att det kanske inte alla yrken och inte alla högre studier som passar dig så bra. När man läser på högskola-universitet så ingår det ofta stora så kallade "saltentor" (mycket likt högskoleprovet) och så ska man klara dem för att kunna läsa vidare till nästa termin.
    Innan du ska börja kämpa för att höja ditt meritvärde, vilket du kan göra antingen genom att läsa kurser (på komvux) som redan ingår i ditt examensbevis eller genom att göra prövningar i kurserna (och första delen i prövningen är Skriv-del, också liknar högskoleprovet på sätt och vis, man svarar på frågorna i skrift under begränsad tid i ett rum där även andra sitter och svarar på frågorna också och så skrivningsvakt som hjälper till med ordningsfrågorna).

    Du kan göra ansökan till komvux. Att du ska få läsa om kurserna i vilka du har godkända betyg kan jag inte lova dig. Komvux har begränsade resurser och varje studieplats kostar pengar. Boka tid med SYV-en på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Försök även träffa komvux-kuratorn. Komvux kan ha egen kurator eller "hyra" kuratorn vissa dagar, men någon form av tillgång till kuratorn borde ändå finnas. Du visar Intyg om dina diagnoser till kuratorn och frågar om hen kan hjälpa dig komma in på kurserna på komvux, trots att du redan har godkända betyg i dem.

    Jag tänker annars så kanske ett mer praktiskt yrke och mer praktiska studier kanske passar dig mycket bättre. Se t.ex se gärna vad som finns inom yrkeshögskola. Yrkeshögskoleutbildningar är kortare och mer praktiska, ofta innehåller mycket praktik. Nu vet jag tyvärr inte vilket område eller bransch du är intressera av, därför är det svårt att ge tips på utbildningar och yrken. På www.framtid.se finner du över 2.ooo yrkesbeskrivningar inom diverse branscher.
    Yrkeshögskoleutbildningar finns inom många olika branscher. Nedan finns några exempel på yh-utbildningar:
    utbildning/campus-vastra-skaraborg/operativ-produktionstekniker
    utbildning/sky-stiftelsen-yrkeshogskolan-sverige/lokforare
    utbildning/campus-vastra-skaraborg/bygglovshandlaggare
    utbildning/campus-vastra-skaraborg/operativ-digital-kommunikatoer
    utbildning/tuc-yrkeshogskola/redovisningsekonom
    utbildning/tuc-yrkeshogskola/mjukvarutestare
    utbildning/tuc-yrkeshogskola/it-sakerhetstekniker
    utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/ux-designer
    utbildning/yh-region-kronoberg/tandskoeterska
    utbildning/nackademin/tandskoterska-studerande-avgift
    utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/vardadministrator
    utbildning/yrkeshogskolan-i-molnlycke/lonespecialist
    utbildning/akademi-bastad-yrkeshogskola/kvalificerad-traedgardsanlaeggare

    Det kan finnas RESTPLATSER på yrkeshögskoleutbildningar som redan har börjat, t.ex kan det finnas möjlighet att fortfarande (uppgift från 28 sept 2021) komma in på:
    utbildning/teknikhogskolan/mjukvarutestare
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/internationell-handelslogistiker-green-management
    utbildning/bergqvists-massage-och-friskvardsutbildningar/medicinsk-massageterapeut

    Studie- och yrkesvägledare

    En annan tanke jag har är att om du kan få ett jobb inom kort (vilket jobb som helst) och skaffa dig mer arbetslivserfarenhet, som är jättebra att ha inför framtida studier. Med mer arbetslivserfarenhet vet man bättre vad man vill "av sitt yrkesliv" så att säga och då bättre välja rätt väg framåt mot det framtida yrke som passar bäst till både dina intressen och förmågor.

    • : Hej tack för svaret och nu har jag skrivit till utbildningarna jag sökt till och vad jag vill jobba inom.
    • Milla :

      Det finns utbildningar inom grafisk design inom yrkeshögskola. Du får söka till yrkeshögskola och till högskola-universitet samtidigt och du kan komma in på flera olika utbildningar samtidigt. Om det blir så, kan du välja vilken av de du vill tacka Ja till.
      T o m 15 okt 2021 kan du söka till den här yrkeshögskoleutbildning, utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/ux-designer

      Titta också på utbildning/cm-education-ab/interaktionsdesigner-mobila-plattformar - som kanske fortfarande har någon "restplats" till en utbildningsomgång som redan har börjat.