David
    Vill bli historielärare på gymnasienivå. Jag har 1750 gymnasiepoäng vilket inte täcker minimum, har dock bra betyg i grundämnen som krävs. Matte A, Svenska A+B, Engelska A+B+C samt Historia A, Samhäll A och Natur A - de viktiga. Förutom dessa har jag vissa specialämnen som hjälper med just blandningen Historia/Idrott.

    Jag har alltså ingen gymnasiekompetens men jag brinner verkligen för att undervisa i historia, kan jag ansöka med betygen jag har nu(genom prövning av reell kompetens samt högskoleprov) och förvänta mig en chans att få en plats någonstans/vart som helst - eller är det bra om jag pluggar upp fler ämnen på komvux? Har jobbat på olika ställen de senaste 3 åren, gått på utbildningar(truckkörning, ritningsläsning) och ska fortsätta jobba till hösten medan jag satsar på att ta körkort, jag har alltså varit ganska aktiv. 5 år är en lång utbildning så jag vill helst komma undan ytterligare förlängning av studierna.

    Jag har dock hört att behovet av just historielärare är väldigt låg och att det blir svårt att få anställning, dessutom är det sämre lön. Stämmer det, är det samma visa på gymnasienivån? Jag skulle kunna byta ut ämnet idrott mot något annat om det gav mig en bättre chans till jobb, om jag nu ens blir antagen dvs!

    Många frågor men jag hade uppskattat hjälp, vill inte säga upp mig och leva 5 år på lån om det inte ska leda till något! Tacksam för svar
    • Peter : Har du redan sökt plats på Ämneslärarprogrammet?
    • : Nej, vill veta om jag har en chans att bli antagen med de betyg och den arbetslivserfarenheten jag har NU eller om jag måste PLUGGA UPP fler betyg
    • Peter : sista ansökn.dag var 18 april i år, men det blir kankse Restplatser på lärarutbildningar.

    2 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej David,

    det är ofarligt att söka plats på en utbildning. Det är först om du blir Antagen, som du måste ta ställning till om du ska behöva säga upp dig från jobbet - så SÖK! är mitt råd.

    Om du inte uppnår Grundläggande behörighet på dina betyg, utan endast genom Reell kompetens>> - då spelar det tyvärr ingen roll hur höga betyg du har; utan det är i så fall endast Högskoleprovsresultat som spelar roll. Om det kommer att stå tomma/lediga platser på programmet, kommer du också in, oavsett Högskoleprovsresultatet - för att i så fall kommer alla behöriga sökande in.
    Om du inte redan sökt, se om det blir några "restplatser" - det brukar bli känt ca 12-14 juni var det finns Restplatserna. Även efter sista kompletteringsdag som i år är 21 juni, kan det visa sig att folk inte är behöriga; och det kan bli ännu fler restplatser.

    Att det kan vara något svårare att få jobb som just Historielärare är både sant och inte sant. Det är sedan 2011 obligatoriskt att läsa Historia på alla gymnasiala program (innan dess var det frivilligt); och nästa "händelse" som inträffade 1 juli 2015 är att det är nu endast Behöriga lärare som får sätta betyg.

    Det finns många personer som på olika sätt har "historierelaterade utbildningar" men som inte är behöriga lärare. De får undervisa men inte längre sätta betyg. Att bli behörig lärare tar lång tid, det har du rätt i.

    Att du inte vill läsa i fem år för att sedan bli arbetslös, förstår jag mycket väl! :)

    Tyvärr kan inte jag garantera att du får jobb som historielärare. Men jag tycker att eftersom du har det intresset, så bör du i alla fall söka till ämneslärarprogrammet; kommer du in, återkom i så fall - så kan vi diskutera vidare...

    Tänk också på att med lärarexamen kan du även få jobb på andra ställen än i skolan - ex. som Utredare>> eller Beslutsfattare på olika myndigheter ex.på migrationsverket>>; som Arbetsförmedlare>> eller så kan du kanske t o m starta eget som Utbildningskonsult eller bli Skolforskare>> eller Forskare i historia. Det finns, som sagt, även andra yrkesmöjligheter än bara Lärare med lärarexamen. :) se ex. yrke: Museipedagog>>.

    Hälsningar

    Peter syv

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    ang. ämneskombinationer - så är det ganska så svårt att gissa, men om man satsar på två ämnen som båda är obligatoriska på alla gymnasieprogram och också undervisas på grundskolorna (OBS! gymnasielärare är också behörig att undervisa i samma ämnen även på grundskolan) - då har man gjort ett ganska "säkert" val! ;)

    Historia undervisas på grundskolan och är numera ett obligatorisk ämne på gymnasiet.
    Om du tar det andra ämnet som matte, engelska, svenska, Idrott, samhällskunskap, religionskunskap eller svenska som andraspråk, då gör du är så säkert val som det går att göra!

    Vänligen

    Julia SYV