David
    Hej! Jag har en fråga. Jag har nu under ett år studerat en injengörsutbildning på universitet.

    Jag tror tyvärr inte att jag kommer att få in de 37.5 poäng som behövs för att fortsätta trotts att jag varit där precis varenda dag.

    Detta pga att jag tycker att vissa moment har varit svåra samt att min Syster under året drabbats av en "obotlig" cancer. Det tog rätt hårt på mig och jag har inte fokuserat så bra.

    Jag har nu för säkerhets skull sökt en yh utbildning istället och undrar om CSN kommer att neka mig bidrag/lån pga för få poäng från högskola? Mvh David.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej David,
    mycket tråkigt att läsa om din systers sjukdom. Du måste kontakta CSN och förklara de särskilda omständigheterna kring dina studier... tycker jag. Det är i alla fall mitt råd till dig! För att i annat fall finns det risk att CSN nekar dig studiemedel för fortsatta studier.
    Tidigare (för ett antal år sedan) kunde CSN bevilja Studiemedel för studier på "lägre" nivå, ex. om man skulle läsa på gymnasial nivå igen, ex. om man hoppade av högskoleingenjörs utbildning och kom in på Elektriker-kurspaketet på komvux... men sedan har CSN skärpt sina regler och numera gör de inte det, så vitt jag vet i alla fall.
    Jag är alltså "rädd" att du får ett negativt svar (alltså, Avslag) på din ansökan om studiemedel. Du måste i så fall läsa utan studiemedel och uppnå "ett viss antal godkända poäng" - exakt hur många och annat kring detta, är det bättre att du tar det med CSN direkt (då det är deras regler och det är de som fattar beslut).
    Hälsningar och lycka till!
    ANNA