Ali558

    Hej, Det är så att jag gick på humanistiska programmet inriktning kultur i 2 årskurser, när jag skulle börja 3an bytte jag till samhällsprogrammet inriktning sam på ett nytt gymnasie. Sammanlagt kommer jag att ha läst 2700 poäng eftersom jag valde att läsa 2 extra kurser som var modersmål och matte 3b. Men jag kommer att sakna 2 inriktnings kurser som jag inte läst vilket är historia 2a och geografi 1 men jag har läst alla program gemensamma ämnen inom samhälls programmet eftersom jag tog igen psykologi 1 och filosofi 1 på den nya skolan. Det jag undrar är ifall det kommer bli några hinder för mig att ta gymnasieexamen pga att jag inte läst alla inriktnings kurser för sam sam? Tack på förhand!

    • Ali558 : Men kan man inte byta ut historia 2a mot till exempel historia 2b -kultur som jag har läst?
    • Milla : För att byta ut obligatoriska kurser måste beslut om Individuellt anpassat program finnas och det får fattas t o m den dagen då eleven går ut årskurs 2 på gymnasiet.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    det kan tyvärr bli så att du inte ska kunna ta ut ett examensbevis utan kommer gå ut gymnasiet med ett studiebevis.

    Studiebevis kan på komvux kompletteras upp till examensbevis.
    Förklaringen till varför min uppfattning är att du ej kommer uppfylla kraven för examensbevis från gymnasieskola: i "det vanliga examensbeviset" från gymnasieskolan måste bland annat alla kurser inom en av nationella inriktningar ingå (det är obligatoriskt). Vissa kurser kan ingå med betyget F. Men om du ej läst kurserna kan du ju inte få några betyg.
    Undantag finns: detta om rektor har fattat beslut om Individuellt anpassat program men... det beslutet måste fattas innan eleven har avslutat årskurs 2 (får ej fattas senare, detta enligt skolverket).
    Så, om du gick ut år2 och påbörjade år3 på en ny utbildning då är det för sent för rektorn att fatta beslut om Individuellt anpassat program och i så fall måste du uppfylla kraven för examensbevis och där ingår bl a att ha betygen i alla kurser inom en av inriktningar.

    Du behöver prata med SYV och kanske t o m med rektor på din skola. Du får gärna visa mitt svar till dem. Du kan också själv kontakta skolverket, t.ex ring 08-527 332 00.

    Hänvisningar/lästips:
    gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/SA/programplan/Programplan_SA.pdf
    https://www.fragasyv.se/info/individuellt-anpassat
    gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen

    Studie- och yrkesvägledare