Suad

    Jag flyttade och studerade utomlands i en internationell brittisk skola sen årskurs 9 och ska nu börja mitt sista år i gymnasiet. Jag ska nu flytta tillbaks till Sverige och kommer eventuellt ta studenten där men jag är rädd att pga av att jag studerat 3 år utomlands på engelska så måste jag gå om ett eller två år eftersom jag inte studerat på svenska. Är det möjligt?

    Jag har senasökt till några gymnasium i min hemstad och får besked om cirka en vecka så jag kan inte fråga personalen på skolan. Om jag väl kommer in i ett gymnasium, måste jag ta prov för att visa vad jag lärt mig och vad jag kan?

    Jag ansökte till natur-linjen, vilka ämnen kommer jag att ta då?

    Hur kommer det att bli med mitt merit? Skolan jag gick i hade inte det.

    Tack för all hjälp!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Suad,

    som du beskriver din situation, så ser det ut som att du ska behöva läsa 3 år på gymnasiet i Sverige - år1, 2 och sedan 3. Detta för att du behöver få betyg i alla de kurser som läses på gymnasiet i Sverige, där undervisning är på svenska och eleverna läser på heltid i tre år. Några "prov" för att kontrollera vad för kunskaper du har i alla de olika svenska kurser, finns inte. Det finns ngt. som heter Särskild prövning; varje sådan prövning kostar dig 500 kr och du skulle behöva göra prövningar i ett stort antal (uppskattningvis i 16 kurser) för att skaffa dig betygen i år1 och 2 på gymnasiet; prövningar gör du i så fall på svenska och hinna göra alla dem på kortare tid än 2 år (om du ska ha Godkända betyg) - låter som ett "omöjligt projekt". Jag tror alltså att du kommer att behöva läsa 3 år på gymnasiet.
    Fördelen för dig är att du troligtvis har kunskaper i ganska många kurser redan men du kommer nu att läsa dem på svenska och det blir nytt för dig; du kan - pga du redan har goda förkunskaper - få höga betyg, vilket blir en stor fördel för dig sen, om du ska söka till eftergymnasiala utbildningar.

    Om du vill läsa in gymnasiekompetens på kortast möjliga tid - då råder jag dig vända dig till IB-diploma-programmet, som är ett 2-årigt program som finns på ca 30 gymnasieskolor i Sverige; IB-diploma erbjuds inte i alla städer. Undervisning på IB är huvudsakligen på engelska. Nackdelen är då att man ej lär sig svenska lika bra som när man har svenska som Undervisningsspråk.
    I vilken stad vill du läsa på gymnasiet i Sverige?

    Vänligen
    Julia

    Du skriver att du ansökte till "natur-linjen" - är det då Naturvetenskapsprogrammet eller Naturbrukspr.? NA har i Sverige 2 inriktningar och Programplan för NA kan du se här. Inriktning brukar man läsa från år2.