Mina
    Hej

    Jag har haft problem med sömnen i samband med pressen i skolan och försov mig därför upprepade gånger en specifik period. Detta råkade inträffa dagarna jag skulle ha nationella prov i engelska (skriv, muntlig del). Talade med min lärare och hon sa att jag att jag skulle få ett F i kursbetyg och att det var osäkert om jag skulle få förlängd kurs i engelska eller få göra en prövning. Betygsmässigt ligger jag inte jätte katastrofalt till då jag har fått följande betyg: D, D, E, D, F. Min fråga är om det egentligen ska finnas en lösning till mitt problem till exempel om jag egentligen kan få göra omprov i engelska delarna jag missade eller så.

    Tacksam för svar
    • :

      Hej! Är ingen SYV, men det är så att läraren "äger" betygssättningen, och tyvärr har SYV inte kompetens inom just detta områden. På Skolverkets hemsida står det att "Om en elev är sjuk eller av annan anledning missar provet så kan rektor bestämma att eleven får göra provet vid ett annat tillfälle. Om eleven inte gör provet så innebär det förstås en missad chans för eleven att få visa sina kunskaper. Det är viktigt att läraren ger en elev flera chanser att visa sina kunskaper på olika sätt. Resultatet på ett nationellt prov kan alltså inte vara det enda underlaget för betygssättningen.". Att en lärare sätter ett F på dig av den enda anledningen att du har missat nationella verkar inte vara i enlighet med dem råd som Skolverket ger. Jag skulle nog prata med läraren igen gällande detta, och om det inte funkar så kan du alltid prata med rektorn, för det är denne som brukar ha "det sista ordet".

    • : Har du fått F i en kurs har du alltid rätt att göra prövning, se här: https://www.skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/provning-av-elevers-kunskaper
    • :

      Det som kan vara problematiskt är om du avslutar dina studier till sommaren, för när du väl gjort det så finns det två alternativ. Antingen kan du få förlängd studietid eller så får du plugga upp ditt engelska-betyg på komvux.

    • : Länk gällande frånvaro på nationella prov: https://www.skolverket.se/for-dig-som-ar.../elev-eller-foralder/betyg-och-nationella-prov/nationella-prov#h-Sjukpaprovdagen
    • : om jag får läsa upp på komvux, kan hag få högre än E då?
    • : Oavsett om du läser om kursen eller gör en prövning vid antingen komvux eller en gymnasieskola så gäller hela betygsskalan, F-A. Läraren bedömer hela din prestation, och sätter betyg. Du blir inte begränsad till att endast få godkänt bara för att du hade F innan.
    • Anna : Tack Brendan för dina kommentarer!
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej, det stämmer att en elev som fick F i en kurs hen läste på gymnasiet, har rätt att höra Prövning; tidpunkt för prövningen är det Skolan som bestämmer.

    Om elever varit sjuk eller om det finns andra speciella omständigheter - rekommenderar vi att prata med kuratorn; kanske går det att ordna en ”omgång”, att eleven läser kursen ännu en gång.

    Som tur är, finns det även fler chanser efter gymnasiet - i form av komvux och folkhögskolorna ... Lycka till! Hör gärna av dig och berätta hur det går!