Alicia
    Är det möjligt att göra prövningar på komvux i gymnasieämnena parallellt med att att studera på en högskola? Tar studenten till sommaren och kommer inte in på det program jag vill till hösten, så tänkte läsa upp ämnen på komvux samtidigt som jag börjar en annan linje på universitetet. Jag vet att jag inte kan anmäla mig till komvux heltidsstudier för tillfället eftersom jag är inskriven på en gymnasieskola, men gäller det även prövningar och högskola?
    • : Det är OK att göra prövningar samtidigt som du läser eller jobbar. Du får läsa eller jobba var som helst och samtidigt göra prövningar.
    • : Då gäller det alltså även tekniskt basår?
    • Liselotte : Vad man gör för övrigt, samtidigt som man gör Prövningar är helt upp till dig. Det är i alla fall vad jag tror gäller.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Alicia. Eftersom prövningar förbereder man sig till - på sin "fritid", och man har inte rätt till någon form av ekonomiskt studiestöd (dvs ej kan få studiemedel eller studiehjälp) för att man läser till prövningar, då får man göra vad man vill medans man gör prövningar (precis så som Daniela svarar i kommentaren till din fråga)!

    Lycka till med dina studier och med prövningar!

    L.

    Liselotte