Kevin
    Hej,

    Nu blev jag helt plötsligt väldigt ångestfylld. På https://www.uhr.se/syv/svenska-meriter-i-antagningen/kommentarer-och-artiklar/meritpoang-for-omradeskurser-tas-bort-2022/ står det att områdesbehörigheter tas bort redan år 2022.

    Jag har 18,07 i merit och gått ut natur och jag har läst moderna språk steg 4 och 5 samt engelska 7 för att få +2,5 merit. Vad innebär detta för mig? Jag har ju redan gått ut gymnasiet. Jag förstod direkt inte vad dem menar. Betyder det att jag bara kommer ha 15,57 i merit när jag söker till någon utbildning?? Det kommer ju bli mycket svårare för mig att komma in då.
    • : Moderna språk, engelska och matte är inte områdeskurser, så dessa kurser och merit påverkas ej. Dina merit kommer vara samma!
    • :

      Vad klassificeras som områdeskurser? Jag fattar inte det här. Nu blev det jättekrångligt! Jag vill söka till civilingenjör inom datateknik men av särskilda skäl kommer jag med all sannolikhet söka hösten 2022...

    • : det är typ speciella kurser man tar som kan vara bra för utbildningen man vill gå men som egentligen behövs
    • :

      Hej, jag har uppfattat det som att meritpoäng för områdeskurser inte gäller för de som påbörjade gymnasieskolan höstterminen 2011 och senare. Tidigare kunde man få meritpoäng för t.ex. Psykologi A om man sökte till biomedicinska analytikerprogrammet. Detta kommer att förändras år 2022 då man endast kommer att kunna tillgodoräkna sig meritpoäng för engelska, matematik och moderna språk.

    • Anna : Japp! meritpoäng för områdeskurser gäller inte elever som började på gymnasiet hösten 2011 och senare, det är alldeles riktigt. :)
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    du som nyss kom ut gymnasiet påverkas inte på något sätt av förändringen som gäller de "gamla" gymnasieelever som gick ut gymnasiet året 2013 och tidigare.
    Du som har examensbevis (tidigare läste man mot ett slutbetyg) får meritpoäng för eng, matte och moderna språk.

    Max meritpoäng inom moderna språk är 1,5 och fås för mod.språk 3 och 4.

    För godkänt betyg i eng 7 får du + 1.0 meritp.
    ^Läs gärna på gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng

    • : Jag vet inte om du förstod vad jag ville ha svar på. Om du klickar på min länk så står det att områdeskurser kommer försvinna. Kommer jag påverkas av detta?
    • Anna :

      På UHR`s hemsida som du länkar till läser man bl a följande: "Den som avslutat en gymnasieutbildning och fått ut ett slutbetyg, får tillgodoräkna sig meritpoäng för så kallade områdeskurser med maximalt 1,0 poäng. I och med den ändring i högskoleförordningen som regeringen beslutade om 2018 tas dock meritpoängen för områdeskurser bort för den här gruppen." OBS! de som påverkas har fått ut ett SLUTBETYG. Och elever det är alltså avgångs-gymnasieelever året 2013 och tidigare.
      De som slutade år 3 på gymnasiet året 2014 och senare läste mot Examensbevis ( och inte till ett Slutbetyg). Den förändringen - alltså att meritpoängen för områdeskurserna tas bort påverkar de som fick ut Slutbetyg (avgångseleverna året 2013 och tidigare + studernade på komvux som fortfarande, på undantag, läser mot examensbevis).
      Om du började på ungdomsgymnasiet året 2011 eller senare och fick ut Examensbevis, påverkar inte av den här nyheten/ändringen, alls. :)

    • :

      Vad är ett ungdomsgymnasium?

    • Mikael :

      Det är "vanlig gymnasieskola" (för ungdomar, alltså, de som är 19 år eller yngre). Man kan ju läsa på gymnasial nivå även på komvux, på folkhögskolorna och bedriva självstudier på gymnasial nivå... så för att förtydliga vilka gymnasiala studier man menar kan man säga "ungdomsgymnasiet", de flesta kommer in till ungdomsgymnasiet direkt efter årskurs 9 - direkt från grundskolan, alltså! :) Motsats blir då "vuxengymnasium".
      Listan på "ungdomsgymnasierna" som svenska ungdomar läser på (i alla fall för det mesta) finns på gymnasieguiden.se/gymnasium som inkluderar även gymnasieskolor utomlands.

    Läs alla kommentarer