viviana
    Jag har klarat matte 3b från gymnasiet men om jag söker en utbildning som behöver matte 3c och jag skaffar den behörigheten kommer jag ha min meritpoäng från matte 3b?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Nej, det kommer du inte att få behålla, i alla fall inte när du söker utbildning där matte 3 krävs. Meritpoängen får man för "onödiga kurser" i moderna språk, engelska och matematik. Missförstå mig rätt... :) med "onödiga" kurser menar jag kurser som inte krävs, som är utöver det som är kravet för särskild behörighet.
    Om din högskoleutbildning kräver matte 3c, då är högre (onödiga) mattekurser matte 4, 5 och matte specialisering. Matte 3b är på samma nivå som matte 3c, så du kan inte få meritpoängen för det, men om du söker utbildning där matte 3 inte krävs, då får du meritpoängen + 0.5 för matte 3, för att den kursen är i så fall högre kurs än det som krävs för särskild behörighet. Du får gärna ta del av informationen på gymnasieGuiden.se/merit