Oliver

    Hej jag gick ut gymnasiet i år från naturvetenskapsprogrammet med A och B i alla kurser förutom kemi 1 och skulle vilja komplettera upp denna kurs för att kunna komma in på allt. 1. Om jag kompletterar denna kurs kan jag lägga in den i betygen eller får jag den utskriven enskilt? 2. Hur många procent av alla som blir antagna kommer ungefär från B2 gruppen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Oliver!

    Om du fick ut Examensbevis kommer inget ändras i dokumentet "examensbevis", oavsett vilka andra betyg du får. De övriga/nya betygen kommer finnas på separata dokument (utdrag från Betygskatalogen). Du skickar i så fall examensbeviset + det nya dokumentet (tillsammans).
    Svar på frågan om hur många % av alla som blir antagna kommer från BII gruppen kan vi på FRåGA SYV tyvärr inte ge.

    Högskoleutbildningar får reservera platserna för AU, alternativt urval och även fördelning mellan Betygsgrupperna och HP-gruppen (resultat från högskoleprovet) kan se olika ut för olika utbildningar. Sedan fördelas antal utbildningsplatser för "betygsgruppen"/alla som söker med meritvärde, mellan BI och BII sökande utifrån hur många sökande som finns till just den utbildningen i varje urvalsgrupp, alltså ju fler som prövas i BII-gruppen till samma utbildning som du söker till, desto fler platser får de "som grupp" och sedan är det de med högsta merit som kommer in - så länge platserna räcker.
    UHR´s statistiska avdelningen kanske kan ge dig siffrorna på "hur många procent av alla som blir antagna* som kommer från BII-gruppen" - sammanställningar dröjer "i tiden" - så kanske nu skulle man kunna få en sådan sammanställning för de som sökte för ett år sedan (i bästa fall) eller för 2 år sedan.
    * - antagna totalt till utbildningen eller i betygsgrupper (bortsett från Högskoleprovet och ev AU-antagning)? - skulle jag fråga dig om jag jobbade med statistiken och kunnat ge dig de siffrorna. :)

    Är du intresserad av de siffrorna, var god kontakta UHR.
    Vänligen
    ANNA