David

    Hej, Jag tog studenten på ett samhäll/beteendeprogram 2016. Jag tog studenten utan att studera matte 3b med en poäng på omkring 20.5 (inkl merit från språk/engelska). Jag har nu planer på att studera ekonomiprogrammet på högskolan/universitet och det krävs därför matte 3b. Jag kommer därför behöva studera extra matte 3b på på komvux. Min första fråga är kanske lite dum men; 1. Finns det andra sätt att bli antagen på ett ekonomiprogram som kräver matte 3b, utan att studerat matte 3b på komvux/vuxenutbildning? Om det krävs att man studerat matte 3b är min andra fråga: 2. Kostar det att studera på komvux/vuxenutbildning och går det att studera över sommaren på distans? Kan ni isåfall rekommendera någon vuxenutbildning som har matte 3b över sommaren på distans? Vidare, Då jag vill studera ekonomi på universitetet och det krävs matte 3b har jag förstått det som att min merit kommer påverkas beroende på vilket betyg jag får i kursen matte 3b på komvux. Vidare kommer jag endast hamna i kategorin BII vid en ansökan till högskola om jag kompletterar via komvux. Min tredje fråga är därför: 3. Om jag skulle få ett sämre/bättre betyg i matte 3b (och därav sänks/höjs mitt nuvarande poängsnitt på 20.5), kommer min sänkta/höjda poängsnitt gälla även för program som inte kräver matte 3b, eller kommer jag behålla min "gamla" 20.5 i merit om jag ansöker program som inte kräver matte 3b? Fråga fyra: 4. Vidare, om jag studerar matte 3b på komvux och sen ansöker ett program som inte kräver matte 3b, kommer jag då att hamna i urval BI eller BII (där BII ofta har ett högre antagningspoängskrav)? Med andra ord, kommer jag, om jag väljer att studera på komvux, att permanent hamna i urval BII, oavsett om jag väljer en kurs/program som inte kräver matte 3b? Om frågan besvaras jakande, kommer isåfall min merit vara den gamla (20.5) eller den nya sämre/högre vid urval BII? Tack för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    svar från din fråga 1 är att du måste ha godkänt betyg i matte 3b (eller 3c) och betyg kan du skaffa dig även genom en prövning.
    Se gärna information på https://www.fragasyv.se/info/provning

    Din fråga nr.2: "Kostar det att studera på komvux/vuxenutbildning och går det att studera över sommaren på distans? Kan ni isåfall rekommendera någon vuxenutbildning som har matte 3b över sommaren på distans?" - undervisning på komvux är gratis men kurslitteratur och resor till och från skola bekostar du själv. ang.sommarkurser och distans är det en fråga till komvux i den kommun där du är folkbokförd. Komvux i kommunen där du inte är folkbokförd kommer inte ge dig studieplats (det är kostnadsfråga - "Ekonomin är överordnad").

    Svar på dina frågor 3 och 4:
    du kan inte skaffa dig sämre läge genom att läsa på komvux eller göra prövningar. Antagning.se kommer att räkna till din fördel. Om betyget i matte 3 (som är en "onödig kurs" i fall den inte krävs för särskild behörighet) är högre än ditt snitt - i ditt fall handlar det om att du får A i matte 3b (eller 3c), då kommer det betyget räknas in i BII kompletteringsgruppen då den höjer ditt snitt/jämförelsetal, men annars kommer den inte att räknas in.
    De "onödiga kompletteringar" alltså där man kompletterat med kurser som inte krävs för särskild behörighet, tas det inte hänsyn till. Det blir som om man ej läst de kurserna. Detsamma gäller prövningar (om man ej gjort prövningar).
    Antagning.se räknar till din fördel (i alla de fall där det är möjligt). Tveka därför inte inför att läsa matte 3b på komvux (eller göra prövning). Det är lättare att få högre betyg om man läser kursen. Försök få så högt betyg du kan. Lycka till!