Sol
    Hej!

    Min fråga är, om jag inte läser eller inte kan läsa en viss kurs på mitt program och måste senare komplettera, kan det påverka hur jag blir antagen även fast jag har gjort kurserna, fått godkänt men har gjort dem senare?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Jo, det kan det göra. Reglerna säger att i fall den sökande kompletterar för särskild behörighet efter det att hen fick ut sitt examensbevis (från gymnasiet eller komvux) då prövas hen endast i BII, kompletteringsgruppen. I den urvalsgruppen (BII) brukar det vara svårare att komma in (på grund av att det finns färre platser och fler sökande på varje plats och därför brukar det ofta bli så att antagningsgräns "hamnar" högre upp). Men det finns också fall där det av en slump blir så att det blir lättare att komma in i kompletteringsgruppen (ovanligt men händer ibland).
    Som sökande kan man inte välja i vilken eller vilka urvalsgrupper man prövas, utan det avgör antagning.se.
    Ännu en möjlighet är att prövas i HP-urvalet; för det måste man ha resultat från högskoleprovet. Om högskoleprovet se gärna information på https://www.fragasyv.se/info/hogskoleprovet

    Studie- och yrkesvägledare