Mattias
    Hej! Om jag eventuellt får F i Spanska 4 i år.2, kan jag via studerande utanför skola via ex Komvux, och blir godkänd där, få ett E på mitt slutbetyg? Eller måste jag ha fått ett E i Skolan för att kunna få ett E på pappret?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Mattias!
    På Komvux är man behörig att studera tidigast från 1 juli det kalenderåret man fyller 20 år eller om man har gått på gymnasiets nationella program i 3 år (fått Examensbevis eller Studiebevis). På folkhögskola får man läsa från 18 år men betyg/omdömen från Folkhögskola får inte sammanföras med betyg från gymnasiet eller Komvux (man får läsa hela sin gymnasieutbildning på en folkhögskola i så fall). Det är då läsa om samma kurs på din skola eller göra Prövning på skolan (eller utanför skolan).

    Prövningar är det olika regler kring i olika kommuner. Du har rätt att göra prövning på din gymnasieskola om kursen är inskriven i din Studieplan. Du kan också undersöka möjlighet att göra prövning utanför din skola, läs på http://www.boras.se/forvaltningar/utbildningsforvaltningen/utbildningsforvaltningen/vuxenutbildning/vuxenutbildning/utbildningar/gymnasialvuxenutbildning/provning.4.82f0a312665003f0d800056270.html

    Om du genom prövning får ett godkänt betyg i en kurs, bör rektor kunna besluta om att du får ta in det betyget in i Examensbeviset. Datum för prövningen måste i så fall ligga innan datum för utfärdandet av Examensbeviset.

    Det viktigaste är att du får tillräckliga kunskaper i kursen. Har man kunskaper, går det allt som oftast att på något sätt bevisa att man har dem. Att läsa om en kurs ger oftast mycket bättre möjlighet att klara den, eftersom självstudierna kan du ju bedriva i vilket fall (samtidigt som du läser kursen läser du på egen hand också - det blir dubbelt så bra då). Det är alltså - enligt min åsikt - fördelaktigt för dig om du får gå om kursen nästa år. Under sommaren kan du bedriva självstudier - och vi på Fråga SYV kan ge några tips på vilka metoder som brukar ge bra effekt (dock måste du veta att varje person är unik och det som passar "de flesta" kanske inte passar dig - så se själv: testa vad som funkar bra för dig).

    Om du vill ha våra tips på hur du kan bedriva självstudier i språk, hör av dig igen.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    ANNA