Mitra
    Hej!

    Jag tänkte fråga vilken betygsgrupp man ansöker till när man går ut gymnasiet 2015? Läste att man ansöker till både Bl och BIEX stämmer detta och vad urskiljer dessa två?

    Jag undrar också hur man går till väga för att ansöka till komvux för att tenta upp några betyg och om det är möjligt att göra det under sommarlovet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Mitra!
    Du söker en högskoleutbildning och Antagning.se bestämmer i vilken (eller vilka grupper) du prövas.
    Du behöver inte tänka på det när du söker till högskola/universitet i Sverige. Men om du är nyfiken, så kan du läsa på https://www.antagning.se/sv/Ta-reda-pa-mer-/Platsfordelning-och-urval/Betygsurval/
    Det finns mycket info på www.antagning.se - det är Antagning.se som tar emot, administrerar, räknar ut Meritvärde & gör antagning till svenska högskoleutbildningar.
    Mycket kort info:
    BIex är en tillfällig urvalsgrupp som används för sista gången vid antagning till vårterminen 2017. Efter det kommer de som får Examensbevis prövas tillsammans med sökande med äldre betyg i BI gruppen.

    Men om man kompletterar sina gymnasiebetyg efter gymnasiet prövas man i BII gruppen (kompletteringsgruppen).

    Du undrar också om hur man ansöker till Komvux "för att tenta upp några betyg". Det är inte säkert du gör det på Komvux. Det beror på vilken kommun du är folkbokförd i. Prövningar är det varje kommun som bestämmer hur de organiseras. Det kan finnas en speciell Prövningsenhet i din kommun. Uppge till oss i vilken kommun du är folkbokförd eller se på din kommuns hemsida, leta efter "Prövningar" och se vad du får upp.

    Bästa hälsningar
    ANNA
    Se här: http://www.asovux.se/index.php?option=com_content&view=article&id=55&Itemid=58 info om Prövningar i Stockholm.
    Det är självstudier som gäller innan prövningen och jag vill hänvisa dig till vår länksamling: http://www.fragasyv.se/dokument#Studera_mera
    där rubriker är länkar och du kommer till bra sidor.

    Mvh
    ANNA
    • : Hej! Jag bor nämligen inom Stockholm kommun. Jag ville också tillägga att jag har gymnasiexamen och vill höja vissa ämnen som jag redan har E på.
    • Anna : I så fall Prövningar är den mest framkomliga vägen. Jag skickar snart ett utökat svar till dig.
    • : Hej Anna!
    • : Jag tänkte också fråga dig vad händer om man får lägre betyg i prövningarna än i slutbetyget?
    • Anna : Om man har flera betyg i samma kurs, är det alltid det hÖGRE betyg som gäller. Man kan, alltså, inte sänka sitt betyg genom att göra prövning eller på ngt. annat sätt.
    Läs alla kommentarer