Student
    Okej, så nu när jag äntligen (nästan) har bestämt mig för vilken utbildning jag vill gå så kräver den tydligen samhällskunskap 2 vilket är irriterande då jag har gått naturvetenskapsprogrammet inr. naturvetenskap (går förvisso "individuellt anpassat program" för att jag tog bort fysik 2) i TRE år med vetskapen att jag blir behörig i ALLT... förutom detta då tydligen. Mysigt, verkligen.

    Min fråga till er är: Om jag nu skulle läsa Samhällskunskap 2 på komvux hur hade det sett ut?

    En annan fråga är att denna kurs kommer då bli en extra hundra-poängskurs som jag läser vilket kommer resultera i att detta kommer att bli en utökad kurs, vilken kurs kommer att försvinna ur mitt examensbevis då?

    -----
    En annan fråga jag har är:

    Jag tog som sagt bort fysik 2 i maj i år, innan jag började trean, men nu när jag har gått i trean ett tag så känner jag mer och mer att pressen nalkas angående Matematik 4. Jag tror verkligen inte att jag kommer att klara mig i den kursen och OM jag klarar mig så kommer det förmodligen vara precis på gränsen.

    I och med att jag går ett individuellt anpassat program gäller samma regler att jag inte får byta bort en kurs som "behövs" för ett examenbevis i NANA, även fast jag inte går NANA? Hoppas frågan framgick. Jag tänkte om jag går Fotografisk bild istället för matte 4.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    ingen kurs kommer att "försvinna" från Examensbeviset - även om man läser en eller flera nya kurser. En kurs som man läser på komvux, efter det att man fick sitt Examensbevis, kan ses som "utökad" men då gäller samma regler: U-kursernas betyg räknas in i jämförelsetal om de kurser krävs för särskild behörighet (eller om de kurser ger Meritpoäng).
    Så, betyg i Samhällskunskap 2 kommer Också räknas in, precis som andra kurser från ditt examensbevis.

    Studie- och yrkesvägledare

    Ang. Individuellt anpassat program
    Beslut om Vilka kurser som "ersätter" vilka andra kurser måste - av rektorn - fattas INNAN eleven går ut (avslutar) åk2. Efter det kan inte det beslutet längre fattas. På så sätt går det inte att ta bort Matte 4. Men goda nyheter är att med F i matte 4 kan du ändå uppfylla kraven och få ut ditt examensbevis.

    Examensbevis eller Studiebevis
    Om du vet att du behöver samhällskunskap 2 och du ej kan läsa den under gymnasiet, behöver du hur som helst läsa på komvux nästa år... och då kanske det inte gör så mycket om du får Studiebevis och läser sedan mot examensbevis på komvux?

    Ännu ett alternativ är kanske om du kan ta ut examen från inriktningen Natur-och-samhälle?
    För det skulle du behöva få betyg i Samhällskunskap 2 och i Geografi 1. Även F betyg i de 2 kurser kan ge dig examensbevis från inriktningen "samhälle" på NA. Se Programplan/progranstruktur för NA >>>.
    Om du ändå behöver samhällsk.2 - kan inte du försöka "hoppa in" i den kursen + att läsa eller tenta av Geografi 1; du kan i alla fall prata om det med SYV på din skola... Jag kan inte lova dig att det går att ordna, men du kan fråga, om du vill.

    Du frågar också hur det skulle vara om du läste Samhällskunskap 2 på komvux.
    Till komvux söker du i den kommunen där du är folkbokförd. Råder dig se på din kommuns hemsida när ansökningsperiod blir på just din komvux. Det är inte ovanligt att man måste söka redan i mars - till kursstart i augusti.
    Det kan inte uteslutas att din kommun kanske erbjuder sommarkurser och till dem kanske man måste göra ansökan redan i januari. Fråga på komvux i din kommun.

    Olika studieformer på KomVUX
    På komvux brukar även distans-kurser erbjudas; det är också vanligt med "flex-upplägget" (en kombination av distans och vanlig undervisning). Annars så brukar det finnas dag- och kvällskurser med lärarledd undervisning.
    Att du söker till komvux betyder inte att du snabbt får plats. det kan dock dröja, om din kommun ej har råd - då personer med kort tidigare utbildning måste prioriteras. Får man inte plats på komvux, kan man försöka skaffa sig kunskaper genom självstudier och göra prövning. Betyg från prövningen är likställt med betyg som man får i slutet av lästa kurser.

    • Student : okej tack för svaret på den första frågan, skulle du kunna svara på den andra frågan jag ställde också? Tack.
    • Milla : Var god läs mitt utökade svar.
    • Student : Hej igen, Jag går redan individuellt anpassat program dock, så gäller samma regler angående matte 4 då också? Alltså att man inte kan ta bort den eller är det enbart om man vill BYTA till individuellt anpassat program?
    • Milla : Som vi tolkar reglerna, så kan inte rektor göra ändringar i beslutet om individ.anpassat program efter det att eleven avslutade åk 2 på gymnasiet.
    Läs alla kommentarer