Wilmer
    Hej! Jag har haft problem med att gå till gymnasiet sedan början av 2an. Jag gillar verkligen att plugga och att lära mig, men skol-miljön fungerar verkligen inte för mig, och jag vill verkligen inte heller gå om.

    Jag undrar om det är möjligt att hoppa av gymnasiet, läsa på dem kurserna jag vill på komvux (värda 2400 poäng) och är det sedan möjligt att läsa vidare på högskola? För mig är det injengörskap som gäller, så kan jag läsa det på högskola ifall jag läst kurserna på komvux, eller måste jag gå igenom gymnasiet?

    Jag är fortfarande väldigt osäker på hur hela systemet fungerar och vet knappt vad "gymnasieexamen" betyder. Ifall någon hade kunnat klargöra ifall detta är möjligt är jag oerhört tacksam!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Wilmer,

    om du ej får examensbevis eller studiebevis på gymnasiet, kan du börja på komvux tidigast från 1 juli det kalenderår du fyller 20 år.
    På så sätt är man innan dess hänvisad till gymnasiet eller till Folkhögkolorna>>... på en folkhögskola kan man läsa in sin gymnasiekompetens och folkhögskolorna tar in från 18 år /eller som tidigast det året som man fyller 18 år/. Om du idag är 17 år, så är det rätt stor skillnad när du fyller 18 år - om du precis fyllt 17 år eller om du snart fyller 18 år...

    Med Omdöme från en folkhögskola kan man komma in på högskoleutbildningar, i BF-urvalsgruppen.
    Med Examensbevis från komvux kan man också komma in på högskoleutbildnignar - man kan konkurrera antingen i BI, direktgruppen, eller i BII, kompletteringsgruppen - eller ibland i båda grupperna samtidigt.

    Det finns ännu en möjlighet - att komma in på högskola - på "reell kompetens" men då som tidigast när man är 22 år; detta pga man ska bl a ha 3 års arbetslivserfarenhet som man fick efter det att man fyllde 19 år. Och så ska man ha ett antal godkända betyg i gymnasiala kurser.

    Om du ej trivs i skolmijön, kanske du kan fundera över att söka till distansstudier på Korr.>>

    Och ännu ett alternativ är att om din "hemkommun", där du är folkbokförd, kan och vill "fixa" någon speciell lösning för dig; det är dyrt och görs sällan; men du är välkommen att kontakta utbildningsförvaltningen i din hemkommun och fråga.

    Prata med din klasslärare/mentor och med syv på din skola och med kurator samt kanske också med skolsköterska och rektor. De kan också ha bra tips och råd att ge dig!

    Vänligen och lycka till!

    Julia syv

    • : Tack för svaret, är det likadant för universitet?
    • Anna : På vilket sätt menar du att det är "likadant för universitet"? Du får gärna förklara vad som skulle vara "likadant". Ställ gärna en ny fråga och förklara mer kring vad du menar.