lisa
    Hej! Det här kanske är en udda fråga men måste verkligen prata med någon om detta.
    Det är såhär att en av mina vänner har haft svårt i skolan, med svenska språket osv, och jag har gjort massor av hennes inlämningar, men nu har jag fått nog, hon gör inte sitt arbete själv. Om jag berättar detta till lärarna kommer jag få skiten? Kommer jag få göra om mina arbeten och kommer dom sätta fuskstempeln på mig? Jag har dessutom bevis på att det är jag som har gjort inlämningarna. Tacksam för snabbt svar!

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Lisa!

    Jag tycker du kan börja med att prata med din kompis. Du säger då att du tycker det är fel att fuska och du tänker inte göra det mer, att du gjorde fel förut men framöver tänker du inte göra det. Och så gör du inte några uppgifter i stället för din kompis från om med nu.

    Jag skall samråda med kollegorna om din situation och vi återkommer till dig, men prata med din kompis nu på en gång, tycker jag.

    Bästa hälsningar
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare
    Ser att du är 18 år, myndig, alltså. Du behöver inte berätta för dina föräldrar, men jag råder dig göra det - för att de känner dig + att de tänker hundra procent på ditt bästa i första hand. De kan därför ge bra råd.

    Själv tänker jag så här: om din kompis INTE KAN detta som hon lämnade in "som om det vore hennes uppgifter" så kommer det att visa sig på provet framöver - att hon inte kan, inte har de kunskaper som krävs. Hon kommer alltså inte att få ett bra betyg. Lärare är inte så dumma som man kanske tror. Lärare vet att på hemuppgifter går det att fuska, att det inte alltid eleven själv som gjorde uppgifterna. Så den delen av problemet kommer att sköta sig själv.

    Det där med ditt dåliga samvete är då en annan sak. Hur man gör här är en svårare fråga. Kan du gå prata med kurator på skolan? Kurator har sekretess och tystnadsplikt.

    Återkommer om jag kommer på ngt. mer bra att skriva om.
    Milla
    • : Okej, det ska jag göra, berätta gärna vad ni tycker jag ska göra, snälla
    • Anna : Hur går det? Vi håller tummarna för dig!
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan!

    Jag tycker att prata med föräldrarna och med några andra vuxna som står dig nära - är en mycket bra idé. Finns det någon lärare (kanske klasslärare/mentor) som du tycker bra om och som du kan vända dig till med din fråga?

    Den situationen som du beskriver inte är så väldigt ovanlig. Lärarna har erfarenhet av sådana situationer. Jag gissar på att läraren misstänker redan att din väninna inte gör uppgifterna själv, utan att det är någon annan om gör dem. Kan inte svära på det, men tror att det kan mycket väl vara så.

    Fundera på vem på skolan som du kan prata med: skolsköterska? någon lärare? rektor? kurator? skolvärdinna? De känner till dig och situationen på skolan. De kan ge mycket bra råd.

    Håller tummarna för dig!
    ANNA
    Hej igen!
    Det viktigaste är att du slutar skriva uppgifter för din kompis med omedelbar verkan & att du i framtiden inte gör om samma misstag, dvs inte hjälper någon att fuska. Det är det absolut viktigaste. Det är - givetvis - inte bra att du bröt mot reglerna & medverkat till att luras (fuska). Bra dock att du har förstått att det är fel och slutar nu.

    Jag förstår att du både vill berätta om det som hände men samtidigt är rädd för repressalier (att det t.ex. påverkar ditt betyg negativt, som du skriver i din fråga). Tyvärr så kan jag inte lova dig hur det blir när det som hände kommer fram. Att bara ta och sänka ditt betyg i ämnet skulle inte vara rätt att göra, tycker i alla fall jag. Detta pga i fall du har kunskaperna, som räcker till ett visst betyg, så bör du få just det betyget = dina kunskaper. De bestraffningsmetoder som skolan (rektor) kan använda är - avstängning från skolan. Om en elev är avstängd från skolan, kommer eleven att missa en del av undervisningen, kanske vissa prov mm. och på så sätt kan betygen påverkas negativt. Det är på många sätt bra att lätta på sitt samvete & berätta exakt vad som hände, när, hur och varför. Sedan måste man vara beredd på att man kan bli bestraffad för det, som man har gjort (för att man har ju faktiskt begått fel). Exakt vilken bestraffning en gymnasieelev får för att ha fuskat med hemuppgifter, finns inte reglerat (så vitt vi vet i alla fall). Rektor har ganska stora befogenheter och kan göra bedömning av situationen (utifrån tidpunkt, grad och omfattning samt konsekvenserna för skolan), t.ex. spelar det roll om du & din kompis var under 18 år under största delen av det pågående fusket. Under hur lång tid det pågick och vems idé det var att göra så - kan också spela stor roll. Någon sort bestraffning kommer ni båda att få (med allra största sannolikhet), men exakt vilken är det helt omöjligt för oss här på Fråga SYV att svara på. Ni kommer inte att hamna i fängelse för det, den saken är klar. Men i värsta fall kan ni båda tvingas sluta på skolan, om rektor bedömer att fusket var så pass omfattande och att ni båda är lika skyldiga till det som hände.

    Det är ditt beslut hur du vill göra. Du är myndig och kan helt själv, på egen hand, fatta beslut om vad du berättar, för vem, när mm. Det bästa rådet som vi kan ge dig (jag som du fick redan från oss): att sluta göra fel med omedelbar verkan!!! Sedan är det bra att samråda med personer som finns nära dig: föräldrar, personal på skolan (framförallt kurator kan vi rekommendera att du pratar med), andra vuxna som du litar på är också bra att prata med. Som vi redan sagt, kan vi inte lova dig vad som händer när du berättar för läraren och/eller rektor. Någon sort bestraffning borde ni båda (du och din kompis) få för detta men vi vet ej exakt vilken: mycket beror på rektors bedömning för att det är hen som är ytterst ansvarig & har ganska stora befogenheter.

    Sammanfattning:
    det är mycket bra att du kom fram till att du inte vill medverka i fusket. Sluta med det omedelbart & gå prata med skolkurator så fort som möjligt.

    Önskar dig allt väl & håller tummarna!
    ANNA

    Frågor och svar taggade med 'beteende' (8 st.)

    • Nora

      Kan man läsa snabbare engelska och engelska alternativ i gymnasiet?

      Hej! Jag undrar om man kan läsa snabbare engelska i gymnasiet? Alltså som att Natur och Teknik läser snabbmatte? Sen undrar jag också om det finns några gymnasium som har Samhäll-Beteende linjen på engelska i Stockholm? Tack på förhand!

      Julia: : Hej Nora, engelska läser man - på gymnasiet - oftast i "vanlig takt"; om man går på ett högskoleförberedande program, läser man Engelska 5 under... Läs hela svaret
    • kristian

      Byta inriktning i åk 2?

      Hej! Jag undrar ifall man kan byta inriktning från media till beteende (samhällsprogrammet) när man går i 2an på gymnasiet. Är det för sent nu eller är det fortfarande möjligt?

      Julia: : Hej Kristian, det är en fråga som du måste ställa till personal på din skola - till SYV, rektor, din mentor. Det beror helt på vilka kurser din skolan kan erbjuda, hur schemat går ihop. Det... Läs hela svaret
    • Student

      Vilken inriktning? Media eller beteende?

      Hej! Jag går i ettan och läser samhällsprogrammet och ska snart välja inriktning. Jag funderar mellan media och beteende, och undrar om mitt val kommer att påverka vad jag kan läsa på högskolan sedan? På media kommer jag till exempel inte att ha naturkunskap, är det en kurs som man måste ha läst...

      : : Hej Amanda,  Vad spännande att välja inriktning! Som svar på din fråga så beror det på om/vad du skulle vilja läsa vidare på högskola/universitet. Som du kanske... Läs hela svaret
    • Ella

      Hur blir jag etolog?

      Hej Jag har varit inne på Linköpingsuniversitet och dom har ett antal kurser inom etologi och jag undrar om man blir etolog efter att man gått dessa eller om man måste ha flera högskolepoäng? Hur gör man då?

      Mikael: : Hej Ella, du får gärna kika på yrket etolog>> på www.framtid.se För övrigt, så rekommenderas det att heIst Iäsa mot Kandidatexamen. Sedan kan man läsa Master, efter... Läs hela svaret
    • Shiva

      Kan man bli jurist om man går Sam Beteende?

      Hej! Jag ska nämligen börja gymnasiet nästa år och jag är säker på att jag vill gå Sam beteende men eftersom jag inte riktigt är säker på vad jag vill bli i framtiden (är dock ganska säker på något inom advokat, jurist osv) fast jag vill inte läsa ekonomi. Jag vill läsa Sam beteende och jag...

      Mikael: : Hej Shiva! Du fick ett mycket bra svar i en kommentar från Brendan. Jag hållet med helt och hållet. Du blir behörig till grundutbildning Jurist på högskola/universitet - om du får godkända betyg på Sam... Läs hela svaret
    • Jahoma

      Färdig efter 3 av 5 åren av psykologprogrammet?

      Kan man få en kandidatexamen om man går de första tre åren av psykologprogrammet istället för fem och bli något som är givande för en arbetsgivare? Alltså finns det tydliga jobb, är man socionom eller beteendevetare?

      Milla : : Hej Jahoma! Jag hoppas att information på http://www.fragasyv.se/info/beteendevetare-ett-program-eller-fristaende-kurser kan vara till hjälp. För övrigt så rekommenderar vi att du vänder dig till... Läs hela svaret
    • Tilda

      Samhällsvetenskap eller beteende?

      Hej! Jag går sam och senast imorgon ska jag välja inriktning. För mig står valet mellan samhällsvetenskap och beteende. Jag vill bli en veterinär (vet att jag går "fel" program), så mitt val kanske inte spelar en så stor roll. Men jag kan verkligen inte bestämma mig! Det lutar mest åt...

      Peter: : Hej Tilda, jag förstår att du står i valet och kvalet. Men det är precis som du själv skriver att din behörighet till vidare utbildning inte hänger på vilken inriktning på SA du väljer. Om du tror att du kan få högre betyg... Läs hela svaret
    • Nils

      Går det att läsa ett ämne inom programminriktning som en utökad kurs?

      Hej SYV! Jag går tredje året på Samhällsprogrammet (Beteende) nu och jag har läst tyska steg 5-7 som utökade kurser. Nu till Hösten fick jag att veta att jag kan använda betygen jag fick i på de kurserna för att skapa ett individuellt anpassat program, där jag läser kommunikations kursen...

      Julia: : Hej Nils, beslut om Individuellt anpassat program måste fattas innan utgången av åk2 på gymnasiet. Syftet med Individ.anpassat program är att en elev inte skall behöva gå om ett vid... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga