Sara

    Hej! Jag känner en tjej som har gått igenom hemska saker på hennes gymnasieskola, och måste byta omedelbart och hon har pratat med hennes skola men de gör ingenting. Ingen skola har ledig plats heller, men kan man kontakta utbildningsförvaltningen och kan de fixa en plats åt den tjejen? Te.x i min skola så hon kan känna trygghet? Med tanke på de hon gått igenom.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sara!
    Jag undrar: har tjejen som din fråga gäller, pratat med Kuratorn? och/eller med Rektor på sin skola?
    Annars så kan man ju givetvis kontakta Utbildningsförvaltningen; det är i så fall i den kommunen där hon är folkbokförd. Byta gymnasieskola mitt i läsåret är, annars, svårt.

    En mottagande skola måste ju tänka på alla de elever som redan läser på skolan och även ta hänsyn till personal: lärare och övrig skolpersonal; när nya elever tillkommer mitt i läsåret medför det stor "påfrestning" på de som läser och jobbar på skolan då de måste "ge plats" åt en ny elev: förklara, introducera, hjälpa att läsa ikapp mm. Det är givetvis viktigt att göra allt som går att göra för att hjälpa den tjejen som du skriver om men det är också viktigt att inte negativt påverka alla de elever och personal på den mottagande skolan.
    Gymnasieskolans uppgift är att ge möjlighet att ta ut examensbevis; om kurssammansättningen ej stämmer - alltså om inte alla kurser är exakt samma på den gamla och den nya skolan - görs det ofta bedömning att eleven inte kommer få möjlighet att få ut examensbevis och då kan skola "med gott samvete" säga Nej och inte ta emot (detta även om ledig plats finns).
    Sedan är det ju också tyvärr så att gymnasiet är frivilligt. I alla fall är det så "på pappret". Har man Slutbetyg från grundskolan har man uppfyllt sin skolplikt. Gymnasieutbildning läser man "i mån av Möjlighet" som det heter; alltså finns det inte ngn garanti att få läsa på gymnasiet i Sverige idag. Tyvärr är det så.
    Om ingen gymnasieskola tar emot och utbildningsförvaltningen ej kan hjälpa till (om det nu skulle bli så - i värsta fall), då kanske kan man be att tjejen skrivs in på Individuellt alternativ och går på praktik under resten av det här läsåret och så söker hon till en ny skola till hösten 2020 - hon kan söka till år1 och konkurrera med sina "gamla" Grundskolebetyg, på nytt. Om hon sedan kan uppvisa godkända betyg från år1 på gymnasiet, borde hon bli "uppflyttad" till år2 och då kan hon få möjlighet att uppnå kraven för examensbevis till sommaren 2022.

    Fördelarna med att fortsätta vara inskriven på gymnasiet, t.ex på Individ.alt (jämfört med att hoppa av): eleven har rätt till åkkortet och gratis lunch under skoldagen; om eleven inte skolkar, har hen också rätt att fortsätta få studiehjälpen från CSN. Och det viktigaste är kanske att eleven har då "någonstans att gå till"/strukturerad sysselsättning. Om man läser eller går på praktik - även oavsett Vad man läser eller Var man går på praktik - lär man sig oftast många saker som man kan ha stor nytta av senare.

    • : men kan utbildningsförvaltningen fixa en plats på ett gymnasium där det annats inte finns plats?
    • Julia :

      Kan och kan... ?! För det första, så kan situation med platser förändras snabbt. T.ex kan en eller t o m flera elever hoppa av; bli långtidssjukskrivna eller av annan anledning kan en eller flera platser befrias och det kan ske vilken dag som helst. ...---- För det andra, så kan en skola "alltid" ta in en enda extra-elev, men det är sällan det görs; endast om särskilda omständigheter "föreligger" (det skadar inte att kontakta utbildningsförvaltningen men jag kan inte lova att det löser sig snabbt och löser sig på det sättet som du/ni önskar). Det kan finnas många elever som av olika (helt legitima) anledningar behöver byta skola eller program; eleverna kan också ändra sig fram-tillbaka (alltså vill byta tillbaka, när de precis har bytt - det är inte ovanligt); att kontinuerligt hantera alla de byten är väldigt tids- och energikrävande. De resurser som skulle krävas för att på ett bra sätt hantera alla de situationerna, finns, tyvärr, oftast inte! jättetråkigt men så är det. Men vi på Fråga syv kommer hålla tummarna och önskar Lycka till!