kristian
    Hej!
    Jag går nu på samhälle med inriktning media och har blivit intresserad av att bli kriminaltekniker. Har inte tänkt att byta inriktning till beteende men undrar ändå om jag ändå kan bli kriminaltekniker i framtiden. Vilken utbildning krävs till det? Måste man verkligen bli polis först för att sedan vidareutbilda sig till kriminaltekniker?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

     Det är poliser, kemister eller biologer som har en chans att komma in på kriminaltekniker-utbildning.

    NFC, nationell forensisk centrum, erbjuder en ettårig kriminalteknisk grundutbildning där medarbetare inom Polismyndigheten utbildas till kriminaltekniker.

    För att antas till utbildningen krävs att man är anställd vid en forensisk sektion inom Polismyndigheten.

    Man behöver däremot inte tvunget ha polisiär bakgrund för att gå utbildningen utan kan vara kemist eller biolog. Kriminaltekniker utan polisiär bakgrund ansvarar ofta för de laborativa undersökningarna.

    Kriminaltekniker som arbetar på brottsplatser men som saknar polisiär bakgrund, arbetar tillsammans med en kollega som har den polisiära bakgrunden.