Lisa

    Hej! Jag har velat bli kurator men är lite förvirrad över vad som krävs för att kunna jobba med det. När jag läser på internet står det att man behöver socionomexamen med en vidareutbildning i socialt arbete eller socialt behandlingsarbete. Jag förstår inte riktigt vad det innebär, ska man läsa enstaka kurser i socialt arbete/socialt behandlingsarbete eller är det ett program. Jag har försökt kontakta flera skolor men jag verkar inte få konkreta svar därför vänder jag mig till er med hopp om att få en bra förklaring. Tack på förhand.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Lisa,
    från 1 juli 2019 blev yrket kurator inom hälso- och sjukvård ett av de legitimationsyrken, där soc.styrelsen beviljar legitimation. Innan dess var det yrket icke-reglerat och arbetsgivare fick fritt bestämma vem de anställer.
    Övriga kuratorer, t.ex Skolkurator, är fortfarande icke-reglerade yrken. alltså, får arbetsgivare anställa vem de vill, men i praktiken måste man ha examen från socionomprogrammet och sedan även några års arbetslivserfarenhet + påbyggnadsutbildning.

    Att läsa mot examen från socionomprogrammet tar 3,5 år. På så lång tid kan reglerna förändras. Så, mitt råd är att du söker till socionomprogrammet och mot slutet av dina studier - alltså om 3 år - tar upp frågan om vilka påbyggnadsutbildningar du behöver söka till. Utbildningsutbud förändras. Vilka program och kurser som kommer finnas söka till om 3 år, är det idag ingen som kan svara på.