Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32132 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med '#snittbetyg #betyg' (6 st.)
-
Hur ska jag öka mitt meritvärde?
Hej, Jag har 16,75 i snittbetyg och kan ytterligare skaffa mig 1,5 om jag läser spanska 4 samt matte 4. Kommer jag isåfall landa på ungefär 18,25 eller beror det på vad jag får för betyg i kurserna? Om jag får t ex E respektive A vad landar jag på då? Om jag t ex säger att jag skaffar mig...
Hej! För att uppnå meritvärde på 20.0 behöver du antingen få upp alla betyg i kurser som finns i ditt examensbevis till A, eller skaffa dig Max antal meritpoäng och få upp alla... Läs hela svaret -
Vilka betyg kommer räknas med i mitt snittbetyg?
Hej! I slutet av 1:an i gymnasiet bytte jag linje från Naturkunskap inriktning samhällskunskap till ekonomi. Då jag gick klart kurserna Biologi, Kemi, Matte 1c samt Matte 2c räknades dessa in i mitt snittbetyg. Jag har nu fått göra en prövning i matte 1b genom skolan och gått matte 2b,...
Hej Kajsa,svar på din fråga beror på hur ditt Examensbevis ser ut.Jag vet inte om rektor har fattat beslut om Individuellt anpassat program /för dig/ eller inte. SYV på din skola... Läs hela svaret -
Var kan jag hitta prövningsenheten som jag kan göra samhällskunskap?
Jag vill göra en prövning på samhällskunskap 1a2 men det kan man inte göra i Göteborg, i vilken kommun kan man göra det i och hur ansöker man?
Hej, tyvärr kan jag inte veta vilka kommuner som tar emot ansökningar till prövningar. Du, som inte är gymnasieelev, får göra prövningar i alla de... Läs hela svaret -
Kan man få mycket lägre betyg i högre kurs?
Som rubriken lyder är min fråga om man kan få mycket lägre betyg i nästa, högre kurs inom samma ämne -på gymnasiet?
Hej Belle,SYV sätter inte några betyg. Det gör lärarna. Lärarna bör sätta betygen utifrån de betygskriterier som finns för just den aktuella kursen, och utan hänsyn till vilka betyg... Läs hela svaret -
Ekonomi och administration?
Hej, Jag undrar vilka program man kan läsa på universitet som berör ekonomi och administration, om man inte har läst kursen matte 3b? Är personalvetare det enda alternativet, eller finns det fler program?
Hej Sara,ekonomiprogrammen på högskolenivå i Sverige brukar kräva godkänd betyg i matematik 3 (3b eller 3c). Tror inte det finns ngn högskoleutb. inom ekonomi i Sverige som ej skulle kräva... Läs hela svaret -
Är det möjligt att ta en paus från gymnasium?
Hej! Som rubriken säger så är jag verkligen trött på skolan. Jag har ingen motivering till någonting på skolan. Om jag har uppgifter att göra så gör jag 10% av dom sen blir det inget mer. Det är inte så att jag inte...
Hej,om du är 18 år, alltså Myndig, får du själv bestämma om du studerar, jobbar eller gör ngt annat. Innan du fyller 18 år måste du lyssna på vad dina... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga