Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32231 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'chans att bli antagen till en utbildning' (9 st.)
-
Hur stora är chanserna?
Hej! Hur stor är chansen att komma in på personalvetare i Örebro med reservplats 197 varav 83st redan blivit antagna från denna. Jag har läst statistik från tidigare år, men förstår inte riktigt. Har jag någon chans eller bör jag...
Hej,tyvärr så tror jag du behöver tänka om, ta till "plan B". Om det är 83 antagna så finns det max 83 platser. För att den sökande som har "reservplats" (egentligen nummer... Läs hela svaret -
Räcker min merit för reservplats?
Hej ! Jag är en tjej på 20 år som har som målsättning att så småningom plugga till läkare någonstans i Sverige. Jag har kikat runt lite på antagningspoängen som krävs för de olika studieorterna och är medveten om att...
Hej,Reservantagningen funkar så att i fall någon som blev Antagen tackar Nej till sin plats, så erbjuds RESERV nr.1 i reservkön plats på utbildningen och RESERV nr.2 blir RESERV nr.1 efter... Läs hela svaret -
Human Resource Management personalledning och organisationsutveckling?
Funderade om jag som har meritvärde på 14.6 kan bli antagen på Human Resource Management - personalledning och organisationsutveckling som har merit 17.00 om jag fick högskolprovet på 1.4? Kravet på HP är 0.7 MVH
Hej Habib!med resultat från högskoleprovet konkurrerar du i HP-urvalet och det spelar (oftast) ingen roll hur stort meritvärde du har på dina gymnasiala betyg... Läs hela svaret -
fotbollgymnasiet ?
Jag har även en till fråga. Om man redan kör i en fotbollsklubb, måste man då sluta från laget för att plugga på fotbollsgymnasiet.
Hej Yossef!Var god läs svaret på https://www.fragasyv.se/fragor/fotbollsgymnasiet - det finns en NIU_fotbollsansvarig på Bromma gymnasium som kan alla detaljer mycket bättre, då han är insatt i just den... Läs hela svaret -
fotbollsgymnasiet ?
Hej ! Jag undrar vad som krävs för att komma in på fotbollsgymnasium i Bromma till exempel. Är det betyg man tittar på eller är det provträning som avgör om kommer in eller inte. Men andra fråga är , vad är det för kurser man...
Hej!det vi vet om NIU fotboll på Bromma gymnasiet är följande:Om du läser på NIU fotboll på Bromma gymnasiet kommer ditt skol-schema anpassas så att du kan träna 3 gånger per vecka på... Läs hela svaret -
Kan kurser som ingår i examensbeviset återanvändas i en yrkesexamen?
Hej! Jag frågade precis antagningservice ifall det är möjligt att ta ut en yrkesexamen via Komvux trots att man redan har en full högskoleförberedande examen. De svarade JA på denna frågan och skrev "Har du en yrkesexamen på 2400 p med minst...
FRåGA SYV jobbar inte med utfärdandet av examensbevis men vi har tidigare fått svar från några sakkunniga som påstår att det inte finns några... Läs hela svaret -
Räknas F in i mina snittbetyg?
Hej! Jag har 2250 godkända poäng av 2500 (grundläggande behörighet + andra kurser) Jag gick ut gymnasiet med många F så på komvux valde jag att ”ersätta” (de kurser som jag tyckte vara svåra och hade F i) genom att läsa andra...
Hej, jag gissar på att du på komvux läser mot examensbevis.I exam.bevis från komvux får max 150 poäng ingå med betyget F. Vi rekommenderar att - om möjligt - inte ta in några... Läs hela svaret -
Gymnasiearbete?
Hej. Jag är en elev tom tog studenten i somras. Har läst vård och omsorg. Jag har bra betyg på alla ämnen men jag klarade inte min gymnasiearbete eftersom jag vill inte läsa vård och omsorg och har jag tappat lust att göra klart arbetet och det blir...
Hej!godkänt betyg i kursen gymnasiearbete måste ingå i examensbeviset. Utan det kan man inte få ut examensbevis. Om kraven för examensbevis från gymnasiet var god läs på... Läs hela svaret -
Hur stor chans finns det om man är reservplats 3?
Hej! Jag är student med ungefär 173 hp och har sökt till en utbildning, där 100 personer är antagen. Just nu är jag på reservplats 3 och undrar om ni tror att det finns en chans överhuvudtaget till att jag blir antagen... Utbildningen jag har sökt...
Hej Sofia,som RESERV nr.3 har man en god chans att bli antagen, men tyvärr inga garantier.FRåGA SYV kommer hålla tummarna för dig!Lycka till!
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga