Student
    Hej. Jag ska börja andra året på gymnasiet nu i höst och undrar vad kursen "Kommunikation" innebär (lite mer på djupet) och går ut på. Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:

    Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:

     

    • Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
    • Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
    • Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
    • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
    • Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
    • Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
    • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
    • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.

     

    Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)

    Betyget E

    Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget D

    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    *****

    Betyget C

    Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget B

    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    *****

    Betyget A

    Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Länktips: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne.

    Daniel SYV

    Hej Amanda,

    du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
    Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".

    Hälsningar
    D:

    Frågor och svar taggade med 'reservplats' (30 st.)

    • Designnörd

      Chans att komma in på reservplats 9 i Göteborg?

      Hej! Jag har reservplats 9 för Art Director på YRGO i Göteborg. Dom berättade att det va ovanligt många ansökande i år och undrade därför hur sannolikt det är att jag blir antagen? Jag har jobbat med de innan och har därför reell kompetens. Hittar inget här om YRGO i Göteborg och reservplats...

      Milla : : Hejsan,frågor om chans att komma in från RESERV-kön är omöjliga att svara på. För att någon från reservkön ska kunna erbjudas plats måste någon... Läs hela svaret
    • My19373

      KAN JAG KOMMA IN UNDER ANDRA URVALET?

      Hej. Jag står som 1206 reserv på juristprogrammet i Stockholm varav 258 är antagna. Finns det någon chans att komma in som reserv? Har sökt lund och Uppsala också, ligger ungefär samma...

      Milla : : Nej, tyvärr, jag ser ingen som helst chans för dig att bli antagen. Du har en reservplats som ligger för långt bort... Beklagar detta.
    • Anonym2000

      Statistik för reservantagning?

      Hej! Jag har som mål att komma in på ekonomie kandidat i Uppsala eller Lund nu till våren. Jag har ett meritvärde på 19.9 och kollar jag på tidigare år innebär det att jag ligger på gränsen till att bli antagen till utbildningen. Min fråga är om det finns någon statistik för hur många...

      Milla : : Hej,reserver kan antas om de som är antagna tackar Nej till sina platser och på förhand kan man inte veta om det blir någon som skulle tacka Nej. Det är mycket möjligt att ingen tackar Nej utan... Läs hela svaret
    • Alex

      Hur ställer jag mig på reservplats?

      Hej! Jag kom inte in på mitt förstahandsval, men jag är helt behörig till det. Hur gör jag för att komma på reservplats innan det är försent? Behöver jag även säga "ja" till den plats som jag inte vill ha?

      Anna: : Hej Alex,olika gymnasieantagningskanslier (i olika delar av Sverige) kan göra på lite olika sätt. Oftast ställs behöriga elever automatiskt i reservkön till sina högre prioriterade... Läs hela svaret
    • linus

      Fråga angående reservplats till universitet?

      Hej! Nu är det så här att jag sökt till några universitet men kom inte in, hamnade då som reserv och har nu plats 20 i kön på de universitet jag vill gå. Min fråga är då, måste jag söka till utbildningen igen nästa år då dem öppnar eller går dem från min reservplats när det är dags att ta in...

      Vägledare: : Hej Linus,vad jag vet (jobbar dock inte med antagningen) så kan man glömma att man hade plats i reservkön, när antagningen är avslutad - det blir som om du inte sökt till den... Läs hela svaret
    • Ali

      Har fått 2a antagningsbeskedet, kommer jag in?

      Hej. Jag har sökt till socionom programmet i Jönköping och för några dagar sedan fick jag andra antagningsbeskedet. Det står följande: Betyg gymnasiet kompletteringsgruppen (BII) Din reservplats i den här urvalsgruppen är: 2 Antalet sökande...

      Anna: : Hej Ali,hoppet är inte ute, du har en chans att komma in... men omöjligt att ge ngn garanti. FRåGA SYV kommer hålla tummarna för dig! LYCKA TILL!
    • Isak

      Hur stor är min chans att jag kommer in Urval 2?

      Hejsan! Jag har sökt till Socionomprogrammet i Växjö Linneuniversitet. Jag hamnade som reservplats 16. Antal antagna urval 1 är 14 (BII). Finns det en chans att jag kommer in, mitt meritvärde är 17,20 ?

      Milla : : Hej Isak, det är omöjligt att veta säkert, men det ser inte så jättebra ut, tyvärr. För att du som reserv nr.16 ska kunna bli antagen, måste samtliga 14 st. som nu... Läs hela svaret
    • Sofia

      Hur stor chans finns det om man är reservplats 3?

      Hej! Jag är student med ungefär 173 hp och har sökt till en utbildning, där 100 personer är antagen. Just nu är jag på reservplats 3 och undrar om ni tror att det finns en chans överhuvudtaget till att jag blir antagen... Utbildningen jag har sökt...

      Anna: : Hej Sofia,som RESERV nr.3 har man en god chans att bli antagen, men tyvärr inga garantier.FRåGA SYV kommer hålla tummarna för dig!Lycka till!
    • Gabriella

      Tacka nej till en reservplats?

      Hej. Efter det andra urvalet fick jag veta att jag blev antagen till juristprogrammet som var mitt andra val. Jag undrar om man kan tacka nej till platsen och i så fall vilket är det sista datumet för att göra det?

      Julia: : Hej Gabriella,se om du hittar svar på din fråga på www.antagning.se och om du inte gör det, ring 0771-550720 på vardagar kl.916 och prata med personal på Antagning.se - detta för att det... Läs hela svaret
    • Sara

      Svårt att ta beslut?

      Hej, Jag hade ansökt till vissa utbildningar, och behöver nu ta ett beslut. Jag vill helst läsa till jurist, men mina poäng motsvarar 19.17, så det kommer jag inte in på just nu. Jag tänker därför att jag kan gå en annan utbildning medan...

      Anna: : Hej Sara,vänd dig till komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Andra alternativ är: studievägledare på högskolor-universitet dit du sökte.Angående träffa "en privat... Läs hela svaret
    • jonathan

      Reservplats 4 till yrkeshögskola?

      Hej, jag blev antagen till https://www.yhguiden.se/utbildning/ec-utbildning/frontend-utvecklare-ecutbildning-vaxjo denna utbildningen men jag har reservplats 4, vad är chanserna att jag kommer in? Jag vet att man kan se antagningsstatistik för olika högskolor och universitet men hittar inget för...

      Milla : : Hej Jonathan, som reservplats nr.4 har du goda chanser att komma in, men vi på FRåGA SYV kan givetvis inte garantera att du kommer in.Vi hoppas och håller tummarna!Jag förstår att det finns goda... Läs hela svaret
    • Emma

      Hur stor chans att komma in som reserv?

      Hej! Jag funderar på att söka in till programmet industriell ekonomi på Lunds tekniska högskola till hösten. Har sett att intagningspoängen i första urvalsgruppen de senaste åren har varit 21,80. Till min fråga: Jag har nu efter gymnasiet 21,77 i merit, dvs under den gräns som tidigare har...

      Mikael: : Hej Emma,du kan försöka höja ditt meritvärde. Du kan också göra högskoleprovet ännu en gång - då prövas du i HP-urvalet (där betygen ej spelar... Läs hela svaret
    • Elin

      Ska rektorn kontakta eleven eller föräldern?

      Hej! Om jag får en plats på en skola, då ska väl rektorn kontakta eleven och inte föräldern? Vad händer om föräldern inte svarar? Går Rektorn vidare i reservlistan och jag förlorar min plats?

      Julia: : Hej Elin,det är lita olika hur Reservantagningen till gymnasiet sköts i olika delar av Sverige. Om du är 16 år är du ännu inte myndig; du blir myndig är du fyller 18 år;... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga