Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32237 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'nationella' (7 st.)
-
Vilket introduktionsprogram?
Anna har godkänt i ma,sv och 5 andra ämnen. Vill bli snickare. Ska hon söka yrkesintroduktion eller programinriktat val?
Hej Malin,Anna är behörig att söka både till Programinriktat val och till yrkesintroduktion. Min bedömning är att det är fördelaktigare för Anna att läsa på... Läs hela svaret -
Kan jag ta examen på IM yrk?
Har godkänt i svenska engelska matte bild och hemkunskap, undrar om jag kan ta examen samtidigt som mina kompisar om jag läser till nåt grundskoleämne.
Hej!Om du vill ha en chans att ta ut Examen från gymnasiet samtidigt som dina klasskompisar, som ska gå på de nationella programmen men du kan - om jag förstår dig rätt - inte komma in på... Läs hela svaret -
Missar nationella muntliga i matte (komvux)?
Vad händer om man missar nationella muntliga (matte 3b) på komvux? Får jag F i betyg eller finns det möjlighet få godkänt i kursen ändå?
Det blir lärarens beslut. Om läraren anser att hen har tillräckligt underlag för att sätta betyg - kommer betyg att sättas. Om det sen blir F eller godkänt (E) eller ännu högre betyg, är återigen upp till läraren ... -
Vad händer om jag failar nationella i matte 2b?
Hej. Jag går andra året i gymnasiet och gjorde nationella i matte 2b några dagar sedan och är rädd över vad som kommer hända om jag inte klarar det. Under året har jag inte klarat ordinarie proven men har fått godkänt på omproven så jag ligger på ett E. Men vad kommer hända om jag inge klarar av...
Hej Tanja,om eleven får F betyg på en kurs på gymnasiet har eleven rätt att göra Prövning. Tidpunkt för prövningen är det skola som bestämmer. Vi får... Läs hela svaret -
Lägsta intagningspoäng?
Hej! Jag undrar vad den lägsta intagningspoängen ligger på? Jag har inte så dåliga betyg men jag är rädd att jag inte kommer in på något gymnasium ... Jag har ett underkänt och det är matte, resten är över godkända!! Tacksam för svar, Elise
Hej ELISE! Tyvärr så blir man inte Behörig till de nationella gymnasieprogrmmen i Sverige med F i matte (även om man skuIIe för övrigt ha A-betyg i aIIa andra kurser/ämnen på... Läs hela svaret -
Om jag har valt till matte 2b som IV-val är NP då obligatoriskt?
Går nu andra året på en design-linje(högskoleförberedande) och har valt matte 2b som individuellt val detta året, undrar då om nationella provet är obligatoriskt eller om det är valfritt?
Hej Moa! Det är din skola som kan välja för alla sinda elever - antingen använder sig skola av Nationella provet eller inte. För enskilda elever är det... Läs hela svaret -
Hoppa av matte 1b?
Hej SYV! Jag har nationella på onsdag och har missat en stor del av kursen pga att jag ej varit där och inte pluggat. Jag kan inte ta in en hel mattekurs på en dag och funderar därför på att inte gå och hoppa av kursen. För mig spelar det inte någon roll om jag då slutar få studiebidrag eller...
Hej Ebba! Du är 16 år, ser jag, och man i Sverige blir myndig när man fyller 18 år. Det är därför så att dina vårdnadshavare måste meddela skolan i fall du hoppar av en eller flera kurser. Dina vårdnadshavare måste kontakta rektor på... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga