Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32237 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'nationellt prov' (11 st.)
-
Låga betyg i matte?
Hej, när jag tittar på betygsstatistik ser jag att 80% får E eller F i matte på NP. Jag var väldigt orolig för min sons betyg och trodde hon hade någon diagnos men jag ser att E är egentligen det normala. Men hur kunde det bli så här...
Hej,betygssättningen är lärarens kunskapsområde(kompetens). SYV lär sig inte om betygssättningen, så egentligen kan jag inte svara på din fråga. Men min erfarenhet säger att många... Läs hela svaret -
påverkan på fysik 1 betyg?
Hej. Jag har gått naturprogrammet nu i snart ett läsår, och i fysik 1 har jag snittat B på varje prov vi haft. Igår hade vi ett halvkursprov och jag misstänker att jag knappt blir godkänd på det, hur stor påverkan har detta på...
Hej,betygssättningen ingår i Lärarens kompetens. Som SYV sätter jag inga betyg och har inte inom min utbildning lärt mig om betygssättningen för att det ingår inte, normalt sett, i SYV-ens... Läs hela svaret -
Kan man få A i slutbetyg fast än man får B på nationella prov (ma4)?
Jag går i tvåan på gymnasiet och har läst ma4 på egen hand. På np fick jag B då jag saknade några totalpoäng. Finns det möjlighet att göra kompletteringar på något sätt för att få höjt slutbetyg?...
Hej Hilda,det är läraren som har kompetens i att sätta betyg, inte SYV. Vad vi fick för svar från Skolverket när vi ställde en fråga om... Läs hela svaret -
hur mycket påverkar kursprovet??
Hej! Hade ett kursprov i matte 1c idag och känner verkligen att det inte gick som jag hoppats. Har vid tidigare prov fått bedömningar på A och B nivå. Dock gick det verkligen inte bra idag... Hur mycket påverkar kursprovet/np??
Hej Fatima,SYV har inte kompetens i betygssättningsfrågorna; den har ämneslärare.Om man tänker logiskt, så borde slutprovet (Nationella provet) vara jätteviktigt, typ nästan... Läs hela svaret -
E-komplettering på en kurs som innehåller NP?
Hejsan! Är det upp till lärare att bestämma om man får E-komplettera på matte 4 eller fysik 2 på vuxenutbildningen? Matematiken 4, har en obligatoriskt NP i ämnesplanen. Fysik 2 är däremot valfritt att anordna NP, Jensen Stockholm väljer...
Hej,betygssättningen är lärarens ansvar och kompetens. Dock är det på varje skola Rektor som är "ytterst ansvarig".Du skriver att Nationella provet är "i sig... Läs hela svaret -
Skriva nationellt prov?
Vilka delar finns det i det nationella provet i Engelska 5?
Hej Anders,tyvärr har inte en studie- och yrkesvägledare den kunskapen. SYV undervisar inte i Engelska och förbereder inte och rättar inte proven; vi har endast mycket allmän info om innehåll i kursen... Läs hela svaret -
Få F i nationella?
Om jag har fått E på alla kursprov i matte 4c men får F på nationella provet, vad får jag för slutbetyg i kursen då?
Hej Ally,SYV har inte kompetens i betygssättningen. Det är Lärarens kompetens.Kursen heter Matematik 4; c-spår i matte går till och med matte 3.NP väger tungt. Så, det kan tyvärr inte uteslutas att... Läs hela svaret -
Måste man göra NP i engelska 5?
Hejsan! Det är så att jag har alltid haft svårt med engelskan. Jag är färdigt utbildad från YH. Men jag vill få g i eng5 så att jag kan söka högre utbildningar. I nuläge så klarar jag mig i tal samt lite skrift/...
Hejsan, för högskolebehörighet behöver man godkända betyg i Engelska 5 och i Engelska 6. Det räcker, alltså, inte med eng 5. Tyvärr! :(Jag säger inte att du ska ge upp... Läs hela svaret -
Nationellt prov i biologi 1?
Det finns ett frivilligt nationellt prov/slutprov i biologi 1. Men vår skola har inte bestämt att vi ska ha något slutprov i biologi 1 som vi annars har i både kemi 1 o fysik. Kan man fråga ifall man får göra det frivilliga slutprovet eller har läraren rätt att säga nej?
Om du menar ett Nationellt prov, då är det skolan (rektor) som beslutar att skolan som helhet deltar; i annat fall får inte skola material till provet skickat till sig. Vilka prov som eleverna gör och... Läs hela svaret -
Borta från ett nationellt prov?
Hej SYV. Jag är i ett riktigt krisläge och jag ångrar mig över det jag har gjort. Vi skulle ha ett nationellt prov idag tidigt på morgonen och jag förberedde mig dagen innan genom att plugga och lägga mig tidigt. Trots det sovde jag bara 4 timmar och däckade princip hela morgonen. Svalde två...
Hej Filip, man kan inte och bör inte skriva prov med 40-graders feber. Den saken är klar. Jag tror er lärare överdrev "en smula". Ingen kan förbjuda att bli sjuk. Ingen vill bli sjuk, men ibland blir... Läs hela svaret -
Om jag har valt till matte 2b som IV-val är NP då obligatoriskt?
Går nu andra året på en design-linje(högskoleförberedande) och har valt matte 2b som individuellt val detta året, undrar då om nationella provet är obligatoriskt eller om det är valfritt?
Hej Moa! Det är din skola som kan välja för alla sinda elever - antingen använder sig skola av Nationella provet eller inte. För enskilda elever är det... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga