Student
    Hej. Jag ska börja andra året på gymnasiet nu i höst och undrar vad kursen "Kommunikation" innebär (lite mer på djupet) och går ut på. Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:

    Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:

     

    • Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
    • Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
    • Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
    • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
    • Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
    • Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
    • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
    • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.

     

    Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)

    Betyget E

    Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget D

    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    *****

    Betyget C

    Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget B

    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    *****

    Betyget A

    Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Länktips: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne.

    Daniel SYV

    Hej Amanda,

    du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
    Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".

    Hälsningar
    D:

    Frågor och svar taggade med 'brandman' (7 st.)

    • Malin

      Utbildning till brandman?

      Behöver jag sv 2 och 3 plus eng 6 för att bli brandman eller "räcker" det att jag går ett yrkesprogram för att sedan söka utbildningen skydd mot olyckor?

      Anna: : Hej Malin,enligt information på msb.se/skydd-mot-olyckor/behorighetkrävs det godkänt betyg i Svenska 2 och i Samhällskunskap 1b (eller samhällsk.1a2 och 1a1) - info från idag, 31 aug 2020.... Läs hela svaret
    • Filip

      Brandman/ skydd mot olyckor?

      Sökte till utbildningen skydd mot olyckor nu i höstas (brandman) i Revinge och Sandö, men kom tyvärr inte i på någon av dom utbildningarna, var reserv 100+ på båda(hade rätt behörighet osv men inte tillräckligt höga betyg) finns det något annat sätt för mig att kunna bli brandman än att mina...

      Milla : : Hej Filip, kika på yrke/Deltidsbrandman du kan också försöka höja dina betyg; du kan även söka nästa gång med samma betyg och kanske kommer in... antal utbildningsplatser kan... Läs hela svaret
    • anton

      kan jag ta mig in på nån utbildning utan en studentexamen?

      jag har gått idrottsgymnasium i finland men tog aldrig studenten där, jag bor nu i Sverige och funderar på att studera till brandman här. jag har sett att man behöver ha gått svenska 2, matematik 1 och samhällskunskap 1. kan jag läsa de kurserna på komvux här i Sverige och ändå komma in på...

      Daniel: : Hej Anton,Yrkeshögskoleutbildningar - www.yhguiden.se - kan göra undantag och ta in utan fullständig gymnasiekompetens. Högskola/universitet i Sverige kräver att man blir... Läs hela svaret
    • Tina

      Hur ansöker jag till brandman?

      Hej. Varför kan jag inte se utbildningen skydd mot olyckor (alltså till brandman) på antagning.se? Står ingen träff. Hur ska man annars ansöka?

      Milla : : Ansökningsperiod börjar 15 september och jag hoppas att du - på eftermiddag - den dagen ska kunna se även den utbildning på www.antagning.se ...
    • Anonym

      Behörighet brandman?

      Hej! Vad är det för kurser man behöver ha läst för att bli behörig till yrket brandman? Har försökt googla runt men inte hittat något. Jag går restaurang och livsmedelsprogrammet så vilka kurser är smartast att välja till mitt individuella val om jag senare vill kunna bli tex brandman/polis?...

      Daniel: : Hej Alida, för behörighet till utbildning "Skydd mot olyckor" som leder till yrket Brandman >, behöver du få     Examen från yrkesprogram    samt lägst betyg E... Läs hela svaret
    • Emil

      Brandmansutbildning?

      Hej jag heter Emil, och går i 8.an jag undrar vilken gymnasieutbildning och högskoleutbildning som krävs för att bli brandman. Finns det olika vägar? i så fall vilka? MVH Emil

      Liselotte: : Hej Emil! För att bli Brandman läser man ett tvåårig eftergymnasial utbildning som heter Skydd mot olyckor, info om behörighetskraven till den finner du här >> Det är inte omöjligt att bli... Läs hela svaret
    • Filip

      Kan man fortfarande söka till brandman om man har F i matte?

      Hej jag vill bli brandman och jag går i 8:an och har svårigheter för matte jag undrar om det är fortfarande möjligt att söka till brandman med f i matte

      Anna: : Hej Filip! för att bli Brandman bör man läsa en eftergymnasial utbildning Skydd mot olyckor. För den utbildningen måste du få gymnasieexamen och där är Matte 1 - en obligatorisk kurs i vilken man... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga