Student
    Hej. Jag ska börja andra året på gymnasiet nu i höst och undrar vad kursen "Kommunikation" innebär (lite mer på djupet) och går ut på. Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:

    Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:

     

    • Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
    • Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
    • Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
    • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
    • Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
    • Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
    • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
    • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.

     

    Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)

    Betyget E

    Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget D

    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    *****

    Betyget C

    Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget B

    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    *****

    Betyget A

    Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Länktips: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne.

    Daniel SYV

    Hej Amanda,

    du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
    Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".

    Hälsningar
    D:

    Frågor och svar taggade med 'andra året' (8 st.)

    • M.

      hur kan jag läsa matematik 5?

      Hejsan! Jag vill läsa matematik 5 som indivuelltval till nästa år men min skola erbjuder inte, därgör underar jag om det finns ett annat sätt för att läsa kursen? Mvh M.hassan

      Anna: : Hej M., om din skola inte erbjuder möjlighet att läsa matematik 5, då blir det svårt...Men du kan alltid bedriva självstudier t.ex med hjälp av Matteboken.seKursen Matematik 5 är upplagd... Läs hela svaret
    • Linnéa

      Byta kurser men inte gymnasium?

      Hej! Jag går på ett tekniskt gymnasium just nu i andra året, men jag känner att jag har valt helt fel. Jag brinner verkligen för matte, svenska, engelska, samhällskunskap och andra ämnen som min skola inte erbjuder. Jag går med inriktning systemutveckling, vilket jag har noll intresse för....

      Anna: : Hej, går du på Teknikprogrammet? ngn nationell inriktning med det namnet som du uppger "SYSTEMUTVECKLING" finns inte. Kika gärna på Programplan för TE - alla kurser inom En av inriktningar... Läs hela svaret
    • Hasse

      Kan man byta inriktning på teknikprogrammet i slutet av åk2?

      Går just nu andra året med inrikning design och produktutveckling, och undrar om det är möjligt att byta inriktning till teknikvetenskap till hösten i 3:an? Den enda kursen som har skilt sig än så länge är att jag har läst Design 1 och teknikvetenskap har läst Teknik 2

      Julia: : Hej Hasse,har du pratat med SYV på din skola om att få byta inriktning?Så här är det - se Programplan för Teknikprogrammet; ALLA kurser inom EN av intirkningar... Läs hela svaret
    • Allan

      Kan jag byta program och gymnasium i tvåan utan att börja i ettan?

      Jag går ekonomi första året och har ångrat mig, jag ska snart börja tvåan och vill inte gå kvar på samma gymnasium och jag vill byta program. Jag vill byta från ekonomi till naturvetenskap och ämnena som skiljer sig är att jag läser matte 1b medans naturvetenskap har läst matte 1b och c + att...

      Milla : : Hej Allan! Tyvärr så tror inte jag det är möjligt att byta från Ekonomi>> till Naturvetenskapsprogrammet>> utan att behöva gå om... Läs hela svaret
    • linus

      byta inriktning efter ett år?

      Jag går teknik med IT inriktning och delar klass med design och arkitektur är det möjligt för mig att nu innan andra året börjar Byta till design?

      Lena: : Hejsan, eftersom man första året brukar läsa samma oavsett inriktning så bör ett byte funka och bara bero på om det finns plats på just den inriktningen. Det kan bara din skola svara på tyvärr. Kontakta dom så fort skolan börjar och hör efter. /Lena, Syv
    • Emelie

      Börja andra året på annan ort?

      Hej! Jag går första året i samhälls på Hornavanskolan. Om jag bestämmer mig för att flytta nästa år kan jag då fortsätta mitt andra år eller måste jag börja om helt? Man väljer ju inriktning det andra året? Tacksam för svar!

      Lena: : Hejsan, det har helt och hållet att göra med om det finns plats på den skolan du väljer att byta till - det gäller alltså att det finns plats andra året. Sedan är det upp till mottagande skola att bedöma om de kan ta emot dig... Läs hela svaret
    • Jennifer

      Byta linje från natur till teknik efter andra året?

      Hej! Jag har börjat fundera på hur bra tekniklinjen på vår skola egentligen är. Jag går själv natur men undrar om det är möjligt att byta linje efter ett år? Vi hade en i klassen som bytte från teknik till natur i februari och för henne har det gått bra. Det är ju ändå nästan samma kurser som...

      Lena: : Hejsan, det är helt och hållet mottagande skola/program som bestämmer detta - svårt för mig att bedöma dessvärre. Det brukar vara som du säger kurserna som avgör men också om det finns plats. Prata med... Läs hela svaret
    • Julia

      Om man gått två år men ändrat sig, hur gör man då?

      Jag går andra året på handelsprogrammet men jag vill bli läkare vilket jag alltså kommit på i efterhand. Vad ska jag göra för att det ska gå?

      Fråga: : Ja ibland så ändrar man sig - inget konstigt med det! Om du har möjlighet att välja mer matte på ditt program alternativt läsa Matte 2 och 3 på Komvux senare så kan du gå ett Naturvetenskapligt basår på högskolan och komplettera de kurser du behöver för att söka Läkarprogrammet.

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga