Student
    Hej. Jag ska börja andra året på gymnasiet nu i höst och undrar vad kursen "Kommunikation" innebär (lite mer på djupet) och går ut på. Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:

    Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:

     

    • Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
    • Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
    • Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
    • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
    • Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
    • Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
    • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
    • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.

     

    Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)

    Betyget E

    Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget D

    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    *****

    Betyget C

    Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget B

    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    *****

    Betyget A

    Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Länktips: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne.

    Daniel SYV

    Hej Amanda,

    du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
    Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".

    Hälsningar
    D:

    Frågor och svar taggade med 'samhälls' (7 st.)

    • Daniel

      Måste man ha godkänt i spårkval för att komma in på samhälls?

      Jag går i spanska år 9 och jag ska försöka få betyg men det är lite osäkert. Så jag undrar om det är obligatoriskt att få betyg i språkval för att komma in på samhällsprogrammet även om man har godkänt i...

      Mikael: : Nej, godkänt betyg i språkval krävs inte för att bli behörig att komma in på samhällsprogrammet på gymnasiet .
    • Aya

      Samhällsvetarprogrammet vad kan jag bli?

      Hej! Jag blev intresserad av Umeå Universitetet då de sägs att vara ett av Sveriges bästa Universitet. Jag vill komma in i Samhällsvetarprogrammet. Kan jag bli omvärldsanalytiker? Eller projektledare? Vad har jag mer för möjligheter?

      Anna: : Hej Aya, som högskoIeutbiIdad SamhäIIsvetare>> kan man senare arbeta inom många OIika branscher och med diverse OIika arbetsuppgifter! ExempeI på yrken för en samhäIIsvetare... Läs hela svaret
    • Fatima

      Hur många poäng krävs för att komma in på thoren buissiness school?

      Hej! jag undrar hur många poäng man måste ha för att komma in på denna skola på medborgarplatsen i Stockholm. Jag är särskilt intresserad av inriktningarna ekonomi, juridik och samhällsvetenskap.

      Anna: : Hej Fatima, så roligt att du har hittat en gymnasieskola som du är mycket intresserad av. Thoren business skola vid Medborgarplatsen>> har öppet hus den 27 oktober.... Läs hela svaret
    • Erik

      Möjlighet att byta skola i årskurs 2?

      Jag hade under flera års tid varit intresserad av IB-programmet, och därför var det naturligt för mig att ha det som mina första val när jag gjorde gymnaisevalet. Jag kom både in på IB-programmet och den skolan där jag helst ville gå, vilket jag blev jätteglad över. När jag hade tillbringat...

      Anna: : Hej Erik! det är väIdigt tråkigt att du känner så som du gör. VerkIigen! :( Jag gissar på att du nu går på den här gymnasieskoIan>> I Stenungsund finns det,... Läs hela svaret
    • Jonas

      Kan man jobba med ekonomi om man går samhällsvetenskap?

      Om man går samhällsvetenskapsprogrammet på gymnasiet kan man då fortfarande jobba med ekonomi till exempel på bank? Ekonomiprogrammet känns såklart som ett mycket mer naturligare val om vill jobba med ekonomi/på bank men jag tycker ändå att samhällsvetenskapsprogrammet passar mig bättre än...

      Liselotte: : hej Johas, ja! man kan jobba med ekonomi om man går SA på gymnasiet. Ett råd till dig är då att läsa mer matte än det som är obligatoriskt på Samhällsvetenskapsprogrammet: Matematik 3b och 4 får läsas... Läs hela svaret
    • Hanna

      Gå gymnasium i Stockholm?

      Hej! Jag går i åttan och skulle vilja gå gymnasium i Stockholm. Bor i Piteå och har hört att man kan få ett bidrag om man går en linje/inriktning som inte finns där man bor eller närmre, hur funkar det? Går i musikklass och skulle gärna gå något med musik på gymnasiet, men det känns som att det...

      Mikael: : Hej Hanna, det "bidraget" som du vill veta mer om heter Inackorderingstillägg och det är CSN /Centrala Studie Nämnd/ som bestämmer reglerna kring beviljandet. Här... Läs hela svaret
    • Emelie

      Börja andra året på annan ort?

      Hej! Jag går första året i samhälls på Hornavanskolan. Om jag bestämmer mig för att flytta nästa år kan jag då fortsätta mitt andra år eller måste jag börja om helt? Man väljer ju inriktning det andra året? Tacksam för svar!

      Lena: : Hejsan, det har helt och hållet att göra med om det finns plats på den skolan du väljer att byta till - det gäller alltså att det finns plats andra året. Sedan är det upp till mottagande skola att bedöma om de kan ta emot dig... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga