Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32237 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'söka jobb med utländsk utbildning' (7 st.)
-
Utländska universitets utbildning utan gymnasiebetyg ?
Hej jag har studerat hela min grundskola i Sverige och gick ut med väldigt bra merit efter grund skolan flyttade jag till somalia och började fortsätta med universitetet där utan att gå i gymnasiet nu när jag är klar med universitetet och tar examen ska jag...
Hej!du kan söka jobb i Sverige på de betygen/examina du har skaffat dig i andra länder än Sverige och om ngn arbetsgivare vill anställa dig, så kan hen göra... Läs hela svaret -
läsa fristående kurser för att bli redovisningsekonom ?
Hej ! Jag har kandidat i företagsekonomi från Kuwait och jag vill jobba som redovisningsekonom. Har gått från mellanstadiet till universitetet utomlands. vill helst inte gå någon yrkesutbildning då jag redan har en utbildning och jag har...
Hej Yasmine,i Sverige kan man få jobbet som Redovisningsekonom med diverse olika utbildningar "i bagaget". Arbetsgivaren avgör vilken utbildning hen accepterar som relevant och... Läs hela svaret -
Jobb som undersköterska med utländsk sjuksköterskeutbildning?
Hej! Jag har en utländsk sjuksköterskeutbildning och har jobbat som sjuksköterska i 4 år i Botswana. Jag kom i februari 2017 till min man i Sverige och har läst SFI som jag blir klar med nu. Jag har validerat min utbildning med socialstyrelsen som godkänt den...
Det är arbetsgivare som bestämmer vem som får jobba som undersköterska, eftersom ingen legitimation krävs. Det är bra att börja med praktik om du ej... Läs hela svaret -
Utländsk utbildning?
Hej! Jag har en fråga angående utländska utbildningar som jag inte hittar ett riktigt svar på. Frågan är om jag nu, låt oss säga har läst läkarutbildningen i Bulgarien(dit jag tänkt gå) och vill komma tillbaka till Sverige och jobba här hur fungerar det då? Som jag har förstått så går det till...
Hejsan, Läkare >> är i Sverige ett "Iegitimationsyrke" och det betyder att man ej får utöva yrket eller kalla sig för "läkare" utan legitimationen från Socialstyrelsen. Bulgarien är sedan... Läs hela svaret -
Hur en utländsk Idrottslärare kan fortsätta här?
Hur en person med utländsk idrottslärare intyg kan fortsätta i Sverige?
Hej Pershia. vill personen jobba som lärare i Sverige eller vill hen göra ngt. helt annat? Om hen vill jobba som lärare i Sverige, så finns information på Skolverkets... Läs hela svaret -
Kan ja jobba med det examen jag har i mitt hemland fast här i Sverige?
Hej Jag har ett examen som "food technology inom agriculture" i mitt hemland. Jag undrar om det finns ett yrke inom det jag har examen i som jag kan jobba med här i Sverige?
Hej Narin! Se om http://www.yhguiden.se/utbildning/frans-schartaus-handelsinstitut/food-beverage-management liknar den utbildning som du har från hemlandet. Se annars på... Läs hela svaret -
Utländsk socionom!?
Hej, Jag har erfarenhet och kunskaper som socialarbetare och vill veta hur kan jag använda mina kompetenser i Sverige. Även om jag har fått min utbildning bedömd av högskolerådet och den räknas som socionomutbildning har jag försökt hitta jobb eller praktik men misslyckades. Jag har också...
Hejsan! Bra att du har varit i kontakt med Arbetsförmedlingen, men är du inskriven som arbetssökande i deras register? Om du blir inskriven i minst 18 månader, blir du Långtidsarbetslös och kommer att PRIORITERAS på ett helt annat sätt... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga