Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32052 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'lärare' (350 st.)
-
Jag undrar vad man ska göra för att bli specialpedagog efte gymnasiet?
Jag går i gymnasiet och läser samhällskunskap, har nu bestämt mig att bli specialpedagog men vet inte vad jag ska göra efter gymnasiet och hur länge jag ska plugga vidare i. Jag undrar även steg för steg hur långt tid det tar efter gymansiet att...
Hejsan,du får gärna kika på information på framtid.se/yrke/specialpedagog i avsnitt/stycke UTBILDNING läser du i yrkespresentationen om att för... Läs hela svaret -
Bli komvux lärare?
Hej, undrar om jag skaffar utbildning som grundlärare i fritidshem (har 2 år kvar) med undervisning i Bild och får lärarleg, kan jag då undervisa på komvux? Behöver jag läsa till några kurser? På Yrken.se står det väldigt...
Hej!Lärare som jobbar på komvux är vanligtvis utbildade Yrkeslärare, Ämneslärare med behörighet att undervisa på gymnasiet och SFI-lärare. Jag har svårt att... Läs hela svaret -
Läsa till yrkeslärare?
Hej! Jag blir klart till fritidsledare utbildning nu i juni. Men jag vill läsa vidare till yrkeslärare , Jag har jobbat 8 år som lärare och har undervisat i förskoleklass men även i spanska. Jag har spanska som modersmålsspråk. Hur kan jag göra...
Hej,för att i Sverige bli "behörig yrkeslärare" alltså kunna få ut legitimation från skolverket, behöver man (som regel) ha examen från yrkeslärarprogrammet som är ett... Läs hela svaret -
Bli lärare via KPU och sedan utöka sin behörighet?
Hej jag går i 3an på gymnasiet. Jag vill jobba som lärare på en 4-9 skola i Spanska och SO. Hur kan jag få behörighet snabbt, jag tänker att jag vill jobba som obehörig lärare och läsa kurser i samhällskunskap/historia och spanska medan jag arbetar som obehörig lärare eller vikarie. Om...
Hej,du frågar vad är det enklaste sättet att få någon form av lärarbehörighet men samtidigt vill du börja jobba som lärare så fort som... Läs hela svaret -
KPU eller Masterexamen Vad är mest värt?
Hej. Jag är i ett litet dilemma med det jag bör välja härnäst i mina studier. Jag läser just nu till en magisterexamen inom ett modernt språk. I och med att jag redan har använt stora delar av mina veckor på CSN kan jag inte fortsätta...
Hej,jag förstår att du står inför ett viktigt beslut med olika alternativ. Här är några saker att överväga som kan hjälpa dig att fatta ditt beslut:1.... Läs hela svaret -
Hur får jag en examen för kurser?
Hej! Jag ska bo utomlands ett tag efter att jag har tagit studenten. Jag tänkte läsa distans medan jag är utomlands, engelska GR, a, b och sedan c kurserna. För att sedan kunna söka jobb, vare sig det är i sverige eller internationellt, behöver jag en...
Hej!yrken som Lärare och Tolk kan "se" ganska olika ut i olika länder (olika regler kan gälla och arbetsvillkor kan se väldigt olika ut, beroende på vilket land man jobbar i).I Sverige... Läs hela svaret -
KPU efter Politices kandidatprogram statsvetenskap/nationalekonomi?
Hej, Om jag har en examen i Politices kandidatprogram i nationalekonomi och statsvetenskap, 90 poäng i statsvetenskap, 60 poäng i nationalekonomi och 30 poäng i internationella relationer. Vilka KPU program har jag möjlighet att söka till och vara behörig?
Hejsan,utbud av svenska högskole-univesitetsutbidningar som kommer bli sökbara till HT24 kommer fastställas till mitt på dagen den 15 mars 2024 (anmälningsperiod... Läs hela svaret -
litteraturkandidat kombinerat med lärarutbildning?
Hej! Nästa år kommer jag ha läst klart min utbildning och ha kandidat i litteraturvetenskap. Jag har blivit sugen på att bli litteraturlärare på gymnasienivå. Vet att gymnasielärare vanligtvis ligger runt 5 år utbildning, men om jag redan har...
Hejsan,jämför vilka kurser som ingår i din utbildning som leder till kandidat i litteraturvetenskap med de kurser som ingår i det ämneslärarprogrammet som du skulle vilja... Läs hela svaret -
Hur kan jag vidareutbilda mig som lärare F-3?
Hej! Jag har en tid funderat på att utbilda mig till ämneslärare på gymnasiet men nyligen har jag börjat tänka om och tror att jag snarare är mer intresserad av att bli lärare i grundskolan med inriktning F-3. Det jag undrar är hur...
Hej,jag vill börja svara på din fråga om "lektor"; ett karriärsystem för lärare med tvåkarriärsteg: Förstelärare och... Läs hela svaret -
Byta karriär från lärare till samtalsterapeut/kurator?
Hej! Jag har en examen från musikhögskolan som musiklärare med inriktning mot instrument/ensemble. Jag är behörig musiklärare från åk. 1 ända upp till gymnasiet, utbildningen var 4,5 år och jag har läst 270hp, några av kurserna...
Hejsan,yrket Samtalsterapeut är i Sverige Inte en skyddad titel (man kan kalla sig för samtalsterapeut med diverse olika utbildningar i bagaget, det är inte förbjudet). Frågan... Läs hela svaret -
Vilken utbildning är bäst för mig?
Hej! Jag tog studenten 2023 och tänker först nu att jag ska plugga vidare i höst. Problemet är att jag inte vet alls vad jag vill plugga till. Jag har alltid varit intresserad av historia, språk och SO ämnen i allmänhet men har också märkt att...
Hej, Att välja utbildning och yrkesbana är ett stort beslut och det är klokt att noggrant överväga dina alternativ. Jag ska nu försöka att besvara de frågorna som du har... Läs hela svaret -
Gymnasielärare med ett ämne?
Just nu funderar jag på vilken lärarutbildning är bäst att söka till när det gäller möjligheter till arbete i de kommande åren. Jag tänker antigen bli gymnasielärare i engelska eller förskollärare. Jag har däremot hört talas om att det är svårt att hitta ett arbete som gymnasielärare i bara...
Hej,det är (i alla fall nu, i Sverige) stor brist på både förskollärare och på legitimerade lärare och bland annat på gymnasielärare i så gott som alla ämnen! Hur det... Läs hela svaret -
Finns det ett yrke där ekonomi kombineras med att hjälpa andra?
Jag pluggar just nu ekonomi kandidatprogrammet och har kommit fram till att jag vill ha ett yrke där jag kan göra det bättre för någon annan. Det jag tycker om med ekonomin är kundkontakt, försäljning, planera/ projektledning och ledarskap. Samt tycker...
Hejsan,det första yrke jag tänkte på när jag läste din fråga var Lärare (t.ex lärare i matematik och ekonomiska ämnen på gymnasiet).... Läs hela svaret -
Gå från grundskollärare till ämneslärare?
Hej! Jag studerar just nu till grundskollärare F-3 och undrar hur man skulle gå tillväga för att senare vidareutbilda sig till ämneslärare i matte och NO? Måste man läsa om en hel lärarutbildning eller kan man gå en specifik utbildning,...
Hej,du får bäst svar på din fråga av studievägledare som jobbar på lärarhögskolorna. Lärarutbildningar är en "komplicerad fråga"... det sker... Läs hela svaret -
Kan offentlig förvaltning vidga vyerna på arbetsmarknaden som lärare?
Hej! Är utbildad lärare och undrar om en utbildning inom offentlig förvaltning kan vidga mina vyer på arbetsmarknaden, eller blir den ungefär densamma som nuvarande? Har intresse av arbete som administratör, handläggare, receptionist, chef, rekryterare,...
Hej,du skriver i din fråga bland annat följande: "Har intresse av arbete som administratör, handläggare, receptionist, chef, rekryterare, ekonom på olika... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga