Student
    Hej. Jag ska börja andra året på gymnasiet nu i höst och undrar vad kursen "Kommunikation" innebär (lite mer på djupet) och går ut på. Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:

    Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:

     

    • Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
    • Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
    • Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
    • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
    • Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
    • Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
    • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
    • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.

     

    Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)

    Betyget E

    Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget D

    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    *****

    Betyget C

    Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget B

    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    *****

    Betyget A

    Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Länktips: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne.

    Daniel SYV

    Hej Amanda,

    du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
    Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".

    Hälsningar
    D:

    Frågor och svar taggade med 'personligt brev' (8 st.)

    • benne

      Är det svårt att komma in på yrkeshögskola?

      tjena, undrar hur antagningen går till på yrkeshögskolor? är det lättare att bli antagen där än på universitet? och utgår de också från ens betyg som på universitet? har inte särskilt bra betyg och vill därför...

      Milla : : Hej!yrkeshögskoleutbildningar kan ta in även obehöriga; antagning görs på sammantagen bedömning där även din motivation och ev.arbetslivserfarenhet spelar roll; betygen... Läs hela svaret
    • E

      Stil i personligt brev?

      Hej! Är det sant att man ska undvika att fetmarkera ord i sitt personliga brev? Samt skriva i punktform. Till exempel om jag skriver ett inledande stycke och sedan i nästa stycke ger några exempel i punktform och sedan återgår till flytande text. Blir det inte...

      Milla : : Hejsan,det finns inga Regler utan endast rekommendationer vad gäller utformning av ett personligt brev. Frågan man 10 olika rekryterare kan man lätt få 10 olika svar om hur de tycker ett personligt brev bör... Läs hela svaret
    • Henrik

      Kan jag använda poesi eller ett målande språk i min jobbansökan?

      Hej! Jag skriver just nu ett personligt brev för ett jobb inom offentlig sektor som jag verkligen vill ha. Eftersom jag tycker att jag är rätt person för jobbet och det är i en specifik stad så har jag skrivit ganska målande och poetiskt, en kärleksförklaring mer eller mindre. Det blev...

      Julia: : Hej Henrik,jag vill råda dig att samråda med Arbetsförmedlare och Arbetsvägledare, alltså med de som jobbar på Arbetsförmedlingen. De är experter... Läs hela svaret
    • Thea

      Intyg till csn?

      Hej Förra året mådde jag väldigt dåligt och kunde inte klara alla högskolepoäng så nu har CSN inte beviljat min nya ansökan på studiemedel. Men det står att de kan göra undantag om man har varit sjuk. Jag mådde så...

      Anna: : Hej Thea,jag tycker du bör träffa en psykolog (eller läkare eller kurator - eller alla tre) och förklara situationen. I sina utlåtanden kan de förhoppningsvis skriva att deras bedömning är att du kan... Läs hela svaret
    • Maria

      Personligt brev, tips och råd?

      Kan någon titta och ge mig tips på förbättringar? "När jag såg eran annons om ett jobb på _____ kände jag att det passade in på mig direkt, har alltid velat arbeta i fjället och att jobba med dagligvaror är något som jag...

      Anna: : Hej Maria,hur man skriver ett personlig brev handlar i mångt och mycket om "tycke och smak". du kan vända dig till arbetsförmedlingen; de har stor erfarenhet i den frågan...Personligen, skulle jag... Läs hela svaret
    • Mathias

      Hur skriver man en berättelse om sig själv?

      Hej! Har tänkt skicka in en ansökan till en stiftelse. Innan man kan göra det står det att man ska bifoga en berättelse om sig själv. Vad är det som de vill att dokumentet ska innehålla? Min livshistoria? Tankar om framtiden? Skolan? Jag undrar också hur långt ett sånt här brev ska...

      Julia: : Hej Mathias, det är svårt att ge ett generellt svar på din fråga, eftersom det kan bero på vad den personen som läser ditt brev /berättelse/ tycker och vad hen vill veta om... Läs hela svaret
    • Linnéa

      Hur får man tag på ett studieintyg?

      Hej! Jag läser första året på gymnasiet och det är för tillfället dags att börja söka sommarjobb. Det jag märkt är att väldigt många arbetsplatser vill ha ett studieintyg och det jag undrar är vad det är mer specifikt och hur man får tag på ett sådant... Vi har ingen hemsida till min skola där...

      Julia: : Hej Linnéa! Studieintyg - kan lite olika dokument kallas för. Det kan oftast vara ett dokument där betyg på kurserna finns med ... men du har ju inte fått betyg på några kurser... Läs hela svaret
    • Anna

      Hur skriver jag ett personligt brev?

      Vi ska skriv ett personligt brev och skicka det till platsen vi vill praoa på. Men jag har svårt att börja med den. Vad ska jag tänka på? Och hur ska jag börja skriva den? Vad ska jag tänka på om jag ska skicka det till t.ex en advokatbyrå om jag vill praoa där? Hur personligt får det vara? Vart...

      Milla : : Hej! Personligt brev kan se ut på väldigt många olika sätt, beroende på vart och varför det ska skickas. Just i det fallet när du ska söka en prao plats, så tycker jag det räcker med ett kort brev på maximalt en A4... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga