Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32109 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'fristående högskolekurser' (9 st.)
-
Fristående kurser för kandidatexamen i Folkhälsovetenskap?
Hej, Jag vill studera till folkhälsovetare och kommer till hösten att ansöka till de program som erbjuds på distans. Eftersom jag verkligen vill läsa detta område så har jag en plan B ifall jag ej kommer in- vilket är att läsa fristående...
Hej,inom kandidatexamen behöver man ha 90 högskolepoäng kurser i sitt Huvudämne. Man måste också ha kandidatexamen med rätt innehåll och godkänt... Läs hela svaret -
hur påverkas csn av att hoppa av/inte få godkänt på fristående kurs?
Hej! Jag har valt att läsa en fristående kurs på distans. Då kursens jag läser är deltid 25%, så är jag ej kvalificerad för, och får ej studiebidrag för att jag läser kursen. Det har ännu inte gått tre veckor sedan kursens start, men jag känner redan att det är svårare än förväntat och inte...
Hej Oskar,vad jag förstår så kollar inte CSN på utbildningar för vilka du ej fått studiemedel beviljad. Jobbar dock inte vid CSN. Men jag är ganska... Läs hela svaret -
Hur gör man med kurser man eventuellt läser dubbelt av?
Hej, jag hade till hösten (2022) tänkt att läsa kurspaketet Företagsekonomi 1 för att testa på och se om jag gillar ämnet och upplägget. Kurspaketet är på ett halvår på 30 hp med fyra kurser: Organisation och ledarskap 7,5 hp,...
Hej Victor!i det fallet du beskriver får du antingen läsa hela programmet med alla ingående kurser, eller så ansöker du om Tillgodoräknande av tidigare utbildning och i... Läs hela svaret -
Kan jag göra fristående kurser på olika högskolor?
Hej! Jag har en kandidatexamen i filosofi och vill få behörighet till ett beteendevetenskaplig program på avancerad nivå. Kan jag läsa flera fristående kurser på grundnivå inom beteendevetenskap på olika högskolor och läsa...
Du behöver inte nödvändigtvis läsa att på samma lärosäte. Men för behörighet till utbildningar på avancerad nivå kommer du behöva ta ut examen:... Läs hela svaret -
Ledarskapsutbildning/Skolledare/Enhetschef?
Hej! Är Yrkeslärare och Spwcialistsjuksköterska. Vad finns det för Ledarskapsutbildningar som jag kan gå för att i framtiden kunna söka jobb som Rektor eller Enhetschef? Finns några på distans eller med få träffar?
Hej Marie; rektorsprogrammet erbjuds som regel i form av "uppdragsutbildning": huvudmän anmäler rektorer som behöver gå utbildningen; alltså först så får man jobbet som... Läs hela svaret -
Godkänd högskolekurs?
Jag läser en fristående kurs (30hp) på universitetet. Det går över lag ganska bra, men just nu kämpar jag med en uppsats som jag tycker är väldigt svår. Självklart oroar jag mig lite för att den inte ska bli godkänd. Så min fråga är helt enkelt: hur många av en högskolekurs poäng måste bli...
Hej Johanna,jag förstår att du är orolig och att det är viktigt att du får godkänt betyg på kursen. Gör ditt bästa. Mer kan du inte göra. Vi på Fråga syv kan inte lova... Läs hela svaret -
Vad är det för skillnad?
Hej! Vad är det för skillnad på dessa utbildningar? https://www.miun.se/utbildning/kurser/undervisning-och-manniskors-beteende/bild/bild-gr-a-bild-30-hp/om-kursen/?term=ht2018-vt2019 https://lnu.se/kurs/bildpedagogik-i-grundkurs/vaxjo-ht/
Svar på din kommentar:Det är säkrare att söka till Ämneslärarprogrammet. Om man vill chansa och läsa de ämnena först som man sedan vill undervisa i - då får man givetvis... Läs hela svaret -
Fristående kurser på distans från olika universitet?
Hej! Jag vill ta en ekonomie kandidatexamen men vill inte vara bunden till ett program och inte heller platsbunden till ett universitet och en stad, utan vill studera fristående kurser på distans. Jag vet vad som krävs för att ta en ekonomie kandidat, dvs 90hp FE, 30hp NE osv. Kan jag...
Hej Elin! För att ta ut Ekonomie kandidatexamen, måste du bl a skriva Examensarbete som handlar om ekonomi och det är oftast det lärosätet där du skriver ditt Examensarbete i... Läs hela svaret -
få examen genom fristående kurser?
Hej! Jag vill bli arbetsterapeut men då jag inte har jätte bra betyg så behöver jag läsa upp nästan alla betyg för att få en chans att komma in på det programmet på någon högskola och bara att plugga upp det kommer ta några år.. Därför undrar jag om ni vet om man möjligtvis kan läsa alla kurser...
Hej Linnea! Enligt våra uppgifter (svar som vi fick från Studievägledare på Arbetsterapeututbildningar) - så kan man tyvärr INTE sätta ihop sin utbildning till Arbetsterapeut av fristående kurser. För att bli... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga