Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32143 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'slutlig antagning' (8 st.)
-
Kommer man in på gymnasiet om man inte blev antagen preliminärt??
Eller? finns det nån möjlighet att komma in? jag har inte blivit antagen från betyget i höstas men har nu högre än det antagningsgräns som de har sätts. skulle jag kunna bli antagen i det slutliga antagning?
Ja, möjlighet finns. Antagningen kommer att göras om helt och hållet. Eleverna kommer konkurrera med de betygen som de får in i sina slutbetyg från grundskolan... Läs hela svaret -
Hur ställer jag mig på reservplats?
Hej! Jag kom inte in på mitt förstahandsval, men jag är helt behörig till det. Hur gör jag för att komma på reservplats innan det är försent? Behöver jag även säga "ja" till den plats som jag inte vill ha?
Hej Alex,olika gymnasieantagningskanslier (i olika delar av Sverige) kan göra på lite olika sätt. Oftast ställs behöriga elever automatiskt i reservkön till sina högre prioriterade... Läs hela svaret -
Kommer jag komma in på mitt gymnasieval då?
Hej, jag ska så snart som möjligt söka gymnasium och jag är säker på vart jag vill gå osv. Så som jag uppfattar det får man ett preliminärt svar i februari om man kommer in eller inte. Men denna terminen har man ju inte läst klart alla ämnen som t.ex. No ämnena. Och då blir ju inte alla ens...
Hej Frida, de betygen som spelar roll för din möjlighet att komma in på gymnasiet är de betygen som kommer att finnas i SLUTBETYGET från Grundskolan. Om man kommer eller inte kommer in i... Läs hela svaret -
Antagningspoän på Korrespondens gymnasiet?
Hej! Jag går nu sista året på grundskolan (9an) och funderar på att ansöka till ett distans gymnasium, då korrespondens gymnasiet verkar vara ensamma med att erbjuda distans så undrar jag över vad de har för antagningspoäng, självklart vet jag att de ändrar antagningspoängen från år till år,...
Hej Elias, precis som du själv skriver, kan antagningsgränsen förändras på alla skolor och även på Korr >>> och det är också sant att Korr är den enda... Läs hela svaret -
Vilka betyg söker man in på?
Hej, Jag undrar om man söker in på de betygen som man får på höstterminen i 9:an eller om man bara söker in så att skolorna ser var medelpoängen är också söker man än gång till med de betygen man får som slutbetyg på vårterminen?
Hej Lina, du ställer en viktig fråga. Egentligen söker man med de betygen som du kommer att ha i ett Slutbetyg från Grundskolan. De ämnena som du fortsätter läsa under åk9 och som du... Läs hela svaret -
Hur svarar man på det slutliga antagningsbeskedet?
Hej! Jag har precis fått veta att jag har kommit in på mitt första handsval genom webben. Hur tackar man ja på den slutliga antagningen? Det står att man ska svara på webben men vi hittar ingenting om det! Hjälp!
Hej! Det kan fungera lite olika beroende på var du bor och vilket antagningskansli som du tillhör. Antagningskansli=hemsidan där du gjorde ditt... Läs hela svaret -
Vad innebär antagningsgränser över 340?
Hej! När man tittar på slutliga antagningar står det ibland att medianen/ antagningsgränsen är t.ex över 500 poäng. Men det högsta man kan få är väl 340, så förstår inte hur jag ska tolka när det står så. Vad innebär det osv? (Det står t.ex ofta på spetsutbildningar, har det något med det att...
Hej Nora! Helt rätt tänkt det där med Spetsutbildningar - där man gör prov/tester som betygsätts och de betygen läggs ihop med betygspoängen, på så sätt kan... Läs hela svaret -
Slutliga antagningar 2014?
Vet ni vart jag kan hitta slutliga antagningar 2014 på gyantagningen? jag hittar bara slutliga antagningar 2015
Hej Erik! Se på http://www.gyantagningen.se/download/18.590e314146d18aa881a1d4c/1403855076765/Stockholms+stad.pdf Hälsningar Mikael SYV
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga