Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32231 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'inriktningar på teknikprogrammet' (6 st.)
-
Måste ett individuellt val göras i åk 2 gymnasie teknisk?
Hej, min son har läst ty i åk 1 som tillval men vill inte fortsätta i åk 2 teknisk på gymnasiet. Inriktningsval teknisk görs nu i 2:an. Men måste ett individuellt val också göras? Han skulle vilja ha särskild behörighet matte 4 och...
Hej Maria,för att säkert/garanterat kunna läsa kurserna fysik 2 och matematik 4 bör din son välja inriktning Teknikvetenskap, för att i de andra inriktningar KAN de... Läs hela svaret -
Vilken teknikinriktning borde jag välja?
Jag är väldigt osäker på vilken gymnasielinje jag ska välja. Jag har nu börjat fundera lite över teknikprogrammet men blir så himla förvirrad när jag ser alla inriktningar. Jag har försökt läsa på mycket om alla men det...
Hej Elin,inriktning på TE läser eleverna från årskurs 2. Om du kommer in på TE på en gymnasieskola som erbjuder flera inriktningar, kan du bestämma dig under årskurs1,... Läs hela svaret -
vilken linje ska jag gå ?
Hej jag är väldigt osäker vad jag ska gå för linje på gymnasiet. Jag har haft syvmöte men blev typ ännumer förvirrad ? Så jag undrar om jag skulle gå teknik vad finns det då för inriktningar & vad kan jag typ bli efter gymnasiumet?
Hej Elsa; Teknikprogrammet >> har 5 inriktningar men det inte på alla skolor som alla inriktningar erbjuds. Oftast erbjuds en eller 2 (ibland 3) inriktningar på TE. Ex. Grillska-gymnasiet-i-eskilstuna >>... Läs hela svaret -
Måste man läsa fysik, kemi på teknikprogrammet?
Hej jag är 17 år nu och ska till gymnasium men tveksam om vilket program ska jag ta. Alltså jag är jätte intresserad av programmering och vill jobba som programmerare eller webbutvecklare i framtiden. Jag kan lite python(programmering språk),HTML och Css. Jag har nästan två år i Sverige. Jag...
Hej Dijam! Vad man läser på teknikprogrammet på gymnasiet kan du se i Programplanen för TE>>. -
Informations och medieteknik eller teknikvetenskap?
Hej! Jag har bestämt mig för att gå tekniklinjen men jag är lite osäker på vilken inriktning jag ska välja, jag vill ha behörighet till de flesta högskoleutbildningar därav behöver jag även plugga fysik 2 och matematik 4 & 5. Jag tror att jag skulle gilla bägge programmen lika bra men fördelen...
Hej Evelyn! Bra att du vet vilket program du vill läsa, för att båda utbildningar som du är intresserad av finns inom samma program (det är olika inriktningar på samma... Läs hela svaret -
Vilken linje passar till dataingenjör , civilingenjör inom datateknik?
vilken program ska man ta om man ska jobba dataingenjör eller civilingenjör inom datateknik? Jag är osäker på vilken program jag ska ta. Jag tänkte på teknikprogrammet men jag vet inte vilket.
Hej Soumik! Jag rekommenderar i första hand inriktning Information- och Medieteknik på Teknikprogrammet om du senare vill utbilda dit till Dataingenjör eller... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga