Dijam
    Hej jag är 17 år nu och ska till gymnasium men tveksam om vilket program ska jag ta.
    Alltså jag är jätte intresserad av programmering och vill jobba som programmerare eller webbutvecklare i framtiden. Jag kan lite python(programmering språk),HTML och Css. Jag har nästan två år i Sverige. Jag läste nästan inget om kemi men gjorde nationella prov och fått E och läste tre kapitel i fysik och gjorde nationella prov och fått också E. Jag hörde att man läser kemi och fysik på teknikprogrammet. Jag är rädd att välja teknik eftersom har språk svårigheter och dom har två NO ämnena.
    Så mitt fråga är måste man läsa kemi och fysik på teknikprogrammet och om det är måste är dom bara kemi1 och fysik1 eller också fysik 2?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Dijam!

    Vad man läser på teknikprogrammet på gymnasiet kan du se i Programplanen för TE>>.

    Det är endast på inriktningen TEKNIKVETENSKAP som kurserna i fysik 2 och kemi 2 är obligatoriska.

    Med dina intressen och framtidsplaner, tycker jag INRIKTNING/informations-och-medieteknik>> passar bäst och på den inriktningen behöver man inte läsa fysik 2 eller kemi 2.
    Kurser i fysik och kemi på nivå "ett" är dock obligatoriska på alla inriktningar på teknikprogrammet.

    Hej igen,

    titta också gärna på >>EE/dator-och-kommunikationsteknik - El-&Energiprogrammets inriktning Dator och kommunikationsteknik. Det är ett yrkesprogram. Fysik och Kemi läses inte som obligatoriska kurser. Man behöver inte heller läsa mer matte än endast första/lättaste matte-kurs, Matematik 1a. Men många väljer läsa mer matte - som valbara kurser: Matematik 2a och ofta även Matematik 3b.

    Dessutom är den stora FÖRDELEN att man på ett yrkesprogram lär sig ett YRKE - man blir "färdigutbildad" redan på gymnasiet och kan få jobb direkt efter gymnasiet. Och väljer man läsa vidare efter gymnasiet kan man få extrajobb och/eller sommarjobb under tiden man studerar.

    Det finns alltså många fördelar i att läsa på ett yrkesprogram. Ännu en fördel är att man - om man läser som Lärling, vilket endast är möjligt på yrkesprogram - kan få Lärlingsersättning (1000 kr. extra i månaden, utöver Studiehjälpen).

    Enligt våra uppgifter är det på de här gymnasieskolorna som EE, inriktning Dator-och-kommunikationsteknik som erbjuds som Lärlingsutbildning>> men allt fler gymnasieskolor börjar erbjuda möjlighet att läsa som lärling; det är därför "lönt" att fråga på den skolan som man är intresserad av.

    Läs gärna också information på www.framtid.se/reportage/ta-steget-ut-i-arbetslivet-redan-pa-gymnasiet - det kan, alltså, även finnas möjlighet att börja arbeta redan när man går på gymnasiet, men det gäller endast elever på de YRKESPROGRAMMEN, inte på de högskoleförberedande, dvs i ditt fall kan du förhoppnings ta del av detta "jobberbjudande" om du läser på El-och-Energiprogrammet (men inte om du skulle börja på Teknikprogrammet, som är ett högskoleförberedande program).

    • : jag förstår inte detta programplan därför frågade jag här
    • Anna : Jag har nu utökat mitt svar och kommer även komma med förslag på att du tittar på El-och energiprogrammet.
    • Anna : Mitt förslag är, alltså, att du överväger El- och Energiprogrammet, inriktning Dator och Kommunikationsteknik som alternativet till Teknikprogrammet. Hör gärna av dig framöver om du kommer på nya frågor! Lycka till med dina studier!