Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32220 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'regler kring u-kurs' (8 st.)
-
Dubbelt betyg i moderna språk?
Hej! I början av min gymnasietid läste jag moderna språk 3 spanska och fick där ett E, jag upptäckte däremot i årskurs 3 att jag kunde ha läst mitt modersmål arabiska som moderna språk istället och gjorde därför en...
Hej,jag svarade mycket kort i en kommentar till din fråga om att svar på din fråga beror helt och hållet på hur ditt examensbevis kommer att se ut.Om du totalt har betygen i "endast" 2500... Läs hela svaret -
Kan jag välja vilka kurser jag vill söka till universitetet med?
har läst 3200 poäng. hört att man bara skall säka med 2500. för att komma in på min utbildning krävs 2 av dem utökade kurserna. kan jag välja ut vilka kurser som helst tills jag kommer upp i 2500 så länge dem 2 utökade samt...
Hej Linus!Alla betyg i kurser från ditt examensbevis (från gymnasiet eller från komvux), förutom gymnasie- eller komvuxarbetes betyg***, räknas in i ditt... Läs hela svaret -
Gymnasieexamen 2600 poäng?
Hej! Jag har läst ämnen för 2600 poäng. Problemet är att jag riskerar få F i 3 ämnen vilket motsvarar 300 poäng (Matte 3, rätten och samhället och kriminologi). Jag undrar om man kan fortfarande få gymnasieexamen om det skulle...
Hejsan!i inriktningen juridik ingår inte matte 3 som en obligatorisk kurs, det är en valbar kurs.Kursen Rätten och samhället, 100p. är en obligatorisk kurs för dig pga det är inriktningskurs... Läs hela svaret -
poäng av kurser?
Hej! Jag har läst modersmål 3 och spanska 3 ger det mig totalt 2600 poäng då eftersom att jag har läst en extra kurs? alltså 2 steg 3 kurser
Hej Sara!Du undrar om "poäng av kurser", är det frågan om meritpoäng/extrapoäng? eller andra poäng, vilka i så fall? Poäng för att uppnå kraven för examensbevis från... Läs hela svaret -
Varför räknas inte kurser markerade med "U" i mitt meritvärde?
Jag antar att "U":et står för utökad? Är inte alla kurser som jag själv valt att läsa under gymnasietiden utökade kurser? Jag har gått ut ur samhällsprogrammet och vill börja på juristprogrammet. Det som besvärar mig är att jag har läst en kurs vid namnet "Humanistisk och...
Hej Mohamed,enligt reglerna räknas betyg i U-kurser från Examensbeviset endast i 2 fall:- om det är kurser som krävs för Särskild behörighet till just din... Läs hela svaret -
Betyg i Historia 1a2?
Hej! I mitt yrkesprogram ingår endast hi1a1 men jag har nu även läst hi1a2 för extra kurs eftersom vissa utbildningar behöver denna. Jag ville verkligen ha A i denna kursen men har nu fått ett B. Min fråga är då om mina poäng i helhet sjunker nu pga detta B eftersom det är en extrakurs? Eller...
Hej Malin, om du läste historia 1a2 /enligt rektors beslut om en utökad kurs/ som U-kurs, och som kommer i ditt examensbevis bli markerad som "U", då kommer betyg i denna kursen räknas in Endast när du... Läs hela svaret -
vinner man på ha läggre betyg som u-kurs eller högsta betyget?
vilket sätt är det bättre?
Hej Sayed, eftersom U-kurser räknas endast in i 2 fall: om kursen krävs för Särskild behörighet eller om den gerMeritpoäng, då finns det viss utrymme för... Läs hela svaret -
Utökad kurs - vad är det?
Vad innebär en utökad kurs? Nackdelar och fördelar?
Hej Maria! En "utökad kurs" är en vanlig kurs men som läses utanför programmets 2500 poäng. Exempel: en elev vill bli behörig till en viss eftergymnasial utbilning på högskola eller... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga