Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32231 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'bygglovshandläggare' (8 st.)
-
Fråga om framtiden yrke ?
Hej jag går ändra år gymnasiet med försäljningen och service program. nu jag vill jobba i framtiden på försäkringskassan,kommunala eller immigrationverket Min fråga är vilken utbildning ska jag plugga till?
Hej,på de arbetsplatser som du nämner i din fråga finns olika yrken som finns representerade. T.ex på Försäkringskassan finns både utredare och handläggare. Handläggar-tjänst kan... Läs hela svaret -
Vad kan jag söka för jobb med en gymnasumexamen?
jag går nu på Bråvalla gymnasiet (linje bygg och anläggning inriktning husbygg) Eftersom jag går sista året på linjen känner jag inte för att byta men insätt att jag inte vill jobba som snickare efter att ha varit på praktik....
Hej louise!jag tycker du fick bra tips i kommentaren till din fråga, från Jelena. I sammanfattningen på framtid.se/yrke/gymnasiekompetensyrken finns info om yrken som inte... Läs hela svaret -
Hur ska jag göra?
Hej! Jag har precis börjat på socionomprogrammet men känner mig rätt kluven om vad jag tycker om utbildningen. Jag älskar att "utreda" saker och ting men vet ej om jag vill hålla på med etik och psykologi. Jag har nu kollat på en annan...
Hej Elina!Till Bygglovshandläggare utbildar man sig i Sverige - inom yrkeshögskola. Du kan söka till många olika yrkeshögskoleutbildningar och även andra utbildningar t.ex på högskolenivå... Läs hela svaret -
Jobb? Utbildning?
Hej! Jag är utbildad frisör på gymnasiet. Men fick inte en gymnasie examen. Och inte heller högskoleförberedande. Jag har alltid haft svårt att plugga för inte varit helt säker på vad jag vill plugga. Och inte känt mig motiverad....
Hejsan,kika gärna på yrken:inredningsarkitekt;samtbygglovshandläggareoch bygglovsprojektör.Kika också på yrkeshögskoleutbildningar inom "bygg": yhguiden.se/resultat?Education.text=bygg -
Samhällsplanerare eller högskoleingenjör?
Hejsan! Jag vill arbeta med utveckling, planering och samhälle. Jag känner mig väldigt förvirrad och inte kan förstå mig riktigt. Som jag har förstått så Samhällsplanerare är mycket planering och det finns mycket jobb att välja mellan. Men en del av mig vill arbeta med att planera...
Hej Sanna,läs gärna på yrke/samhällsplanerare >> och på yrke/byggnadsingenjör >>. Kika också på yrke/bygglovshandläggare >> som kräver en... Läs hela svaret -
körkort bygglovhandläggare?
Hej, En kort fundering: Jag undrar om man är (i princip) beroende av körkort för att kunna jobba som bygglovhandläggare? Eller kan man jobba på kontor och klara sig utan? Tack på förhand.
Hej Emelie,jag ser just nu >> 6 st. annonser på Arbetsförmedlingens hemsida om jobbet som bygglovhandläggare. I en av dem står att man bör ha körkort. Men i de andra kan inte jag se att det... Läs hela svaret -
Hur byter jag yrke från bygg till samhälle?
Hej! Jag har länge gått och grumlat över att jag inte trivs på mit nuvarande yrke och har viljat byta linje ett tag nu. Men jag har lite svårt för att kunna ta upp sånna saker och behöver nu hjälp med att byta linje till samhäll Jag har nu gått på mitt yrke i ett läsår och började känna lite...
Hej Pontus! Jättetråkigt situation du befinner dig i. Om du känner att du valt feI program, suck. :( och redan går i åk2 - då är det inte roligt, det förstår... Läs hela svaret -
Går i naturprogrammet vill gå på juristprogrammet?
Hej, jag går i naturvetenskapsprogrammet med inriktningen samhäll 3:e året och nu efter att jag har börjat tänka på vad jag ska läsa efter gymnasium, så kom jag på att jag vill gå på juristprogrammet. Kommer jag kunna komma in där om jag går natur och hur är anatagningspoängen?
Hej Noorhan, det är godkända betyg i Samhällskunskap 1b och Historia 1b som, förutom Grundläggande behörighet, krävs för att bli behörig till Juristprogrammet... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga