Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32231 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'platsannonser' (8 st.)
-
HR eller Statvetenskap?
Hej jag är intresserad av både HR och statsvetenskap och kolla just nu på exempelvis Europaprogrammet i Göteborg och HR programmet i Linköping. min fråga är hur ser framtider ut för dessa två, vart finns det mer intressanta jobb och vad kan...
Hej,jag måste fråga dig vad är - för dig - INTRESSANTA JOBB? Det kan vara väldigt olika för olika människor vad de tycker är intressant. Utifrån vad just du tycker är intressant... Läs hela svaret -
Jobba med fosterdiagnostik?
Hej! Hur går man tillväga för att börja jobba med fosterdiagnostik (ultraljud)? Är det först sjuksköterska, barnmorska och sedan ytterligare någon kurs? Var kan man hitta mer information om detta? Tack på förhand
Hej, titta gärna på framtid.se/yrke/sonograf, avsnitt UTBILDNING där, i presentationen. Och kika också gärna på en annonsen om ledigt jobb som... Läs hela svaret -
Webbredaktör utbildning efterfrågan?
Hej! Jag tänker att utbilda mig till en webbredaktör. Är detta yrke efterfrågat på arbetsmarknaden? Mvh Katarina
Hej Katarina,ett sätt att undersöka om en viss kompetens är efterfrågad på den svenska arbetsmarknaden är att titta på jobbannonser/platsannonser. På Arbetsförmedlingens... Läs hela svaret -
Behörighet för it arkitekt?
Hej! Jag har svårt att välja vad jag ska studera vidare till och har sett att it arkitekt verkade intressant. Jag har gått teknikprogrammet och tänker vad för behörighet på ämnen från gymnasiet jag behöver för att kunna studera vidare...
Hej Farid,man kan bli IT-arkitekt genom olika utbildningar: både på högskolenivå och inom yrkeshögskola.När man tittar i platsannonser/jobbannonser, är det ganska vanligt att det står... Läs hela svaret -
Controller utbildning?
Om jag är intresserad av att arbeta som Controller, vilken utbildning behöver jag gå på högskola/universitet. Jag läser just nu till högskoleingenjör inom industriell ekonomi, vad kan jag då behöva lägga till när jag är klar...
Det vi vet om yrket controller, visar vi på Yrke Controller>> Och yrket är icke reglerat, dvs arbetsgivare bestämmer om vilken utb de tycker man ska ha. Du får gärna kika på platsannonser och... Läs hela svaret -
körkort bygglovhandläggare?
Hej, En kort fundering: Jag undrar om man är (i princip) beroende av körkort för att kunna jobba som bygglovhandläggare? Eller kan man jobba på kontor och klara sig utan? Tack på förhand.
Hej Emelie,jag ser just nu >> 6 st. annonser på Arbetsförmedlingens hemsida om jobbet som bygglovhandläggare. I en av dem står att man bör ha körkort. Men i de andra kan inte jag se att det... Läs hela svaret -
Kommer jag kunna bli en inredningsarkitekt?
Hej! Jag går på Naturvetenskapsprogrammet och jag är intresserad av att bli inredningsarkitekt. Kommer jag kunna bli det eller måste jag läsa andra kurser?
Hej Maryam, Inredningsarkitekt>> kan man bli efter diverse olika utbildningar. Det är inte ett legitimationsyrke. Det krävs inte något certifikat eller "diplom", utan vem som helst får... Läs hela svaret -
Kan en kemiingenjör jobba som en kemist?
Jag vill studera Civilingenjör inom kemiteknik och undrar om jag skulle kunna jobba som en kemist. Jag vill helst jobba i labbet som kemister gör, istället för att arbeta på fältet. Tack på förhand!
Hej Dodo! Det finns ett antal annonser på Arbetsförmedlingens hemsida där arbetsgivare söker Kemister och bl a formulerar arbetsgivare sina krav på vilken utbildning en kemist ska ha -... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga