Student
    Hej. Jag ska börja andra året på gymnasiet nu i höst och undrar vad kursen "Kommunikation" innebär (lite mer på djupet) och går ut på. Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:

    Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:

     

    • Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
    • Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
    • Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
    • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
    • Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
    • Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
    • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
    • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.

     

    Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)

    Betyget E

    Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget D

    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    *****

    Betyget C

    Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget B

    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    *****

    Betyget A

    Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Länktips: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne.

    Daniel SYV

    Hej Amanda,

    du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
    Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".

    Hälsningar
    D:

    Frågor och svar taggade med 'estet/dans' (6 st.)

    • sofia

      hur sa jag tänka när jag väljer gymnasium?

      hej, jag är en tjej som till hösten ska börja nian, därav har jag nu börjat att leta efter olika gymnasium och linjer som intresserar mig. just nu står det mellan en estetisk danslinje och den naturvetenskapliga. båda linjerna innehåller kurser och materiell som intresserar mig. mina...

      Anna: : Hej Sofia,du ställer några frågor, bl.a "är det viktigare att ha roligt eller att försöka lära sig så mycket som möjligt under åren?" och jag tänker... Läs hela svaret
    • Lizette

      Mina föräldrar låter inte mig välja linje, vad ska jag göra?

      Hej! Jag är en tjej spm går i 9an. Jag är väldigt intresserad av dans och skulle jätte gärna vilka gå estetisk: dans på gymnasiet. Jag bor i Kristianstad, så det närmsta jag hittat är Lunds dans och musikal gymnasie. Problemet är bara att mina föräldrar inte låter mig hå dans. De säger ”nej”. ...

      Daniel: : Hej Lizette, du kan ha argument som att motion och hälsa /inklusive psykisk hälsa/ är också mycket viktiga! Sedan är det så att du får välja... Läs hela svaret
    • SYV-besökare

      ES dans eller SA beteende?

      Hej, jag har en elev som inte kan bestämma sig. Hen är lika förtjust i två olika utbildningar. Hen har kommit fram till två gymnasieprogram: ES dans och SA ev beteende, men vet inte vilken hen ska söka först. Vad gör man om båda de utbildningar är lika lockande? Några tips? :)

      Julia: : Hej, jag önskar att eleven ej fick välja, utan kunde ta båda två samtidigt! :) Hur i så fall? Jo, t.ex om man söker SA, beteende på en gymnasieskola som för övrigt även erbjuder... Läs hela svaret
    • Agnes

      Hur fungerar poängen i antagningsprovet för dans på södra latin?

      Hej! Jag vill gärna söka till södra latin dans. Jag undrar lite om hur själva poängen i antagningsprovet fungerar (just på södra latin)? Jag har förstått att man kan få från 0-20 men vad motsvarar de olika numrena senare när man ska "plussa" ihop det med ens slutbetyg i 9:an?

      Milla : : Hej Agnes! Du har förstått helt rätt. Man kan få upp till 20 provpoäng.  Sedan lägger man ihop "betygspoängen från Slutbetyget" med... Läs hela svaret
    • Josephine

      Byta linje - Spetslinje i dans till samhäll?

      Hej, jag heter Josephine och går på Lunds dans- och musikalgymnasium i tvåan. Jag trivs inte särskilt bra på min skola och känner att jag liksom kommit fel och vill ha hjälp med det. Jag har ett intresse för samhällslinjen med beteende inriktning. På min nuvarande skola har jag valt till...

      Liselotte: : Hej Josefin, jag förstår att du är orolig och vill slippa gå om två år. Det är förhoppningsvis så att du inte skall behöva gå om mer än ett år. Tyvärr kan inte jag lova dig det, det är rektors beslut om... Läs hela svaret
    • Rebecka

      Ska jag välja estet/dans eller natur?

      Jag vet inte om jag ska välja estet/dans eller den naturvetenskapliga linjen. Jag har dansat jazz sedan jag var nio. När var elva började jag jazzmodern istället. Där dansar jag fortfarande. Jag har även dansat bugg när var fem tills jag blev tio. Jag har spelat valthorn i fem år på...

      Lena: : Hejsan, jag förstår verkligen att du har svårt att välja! Du behöver fundera på hur du vill ha det på gymnasiet. Jag antar att du dansar mycket på din fritid så på det sättet så kan kanske Natur passa dig bra - då får du... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga