Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32116 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'psykoterapeutprogrammet' (8 st.)
-
Kognitiv neurovetenskap - tillämpad positiv psykologi?
Hej Jag studerar just nu i Kognitiv neurovetenskap - tillämpad positiv psykologi programmet och jag undrar om jag kan studera psykoterapiutbildning efter jag är klar med min utbildning, och kunna jobba som psykoterapeut.
Hej Tina,din fråga besvaras bäst av antagningsgrupper på de lärosäten som erbjuder psykoterapeutprogrammen. Vilken behörighet som krävs inför psykoterapiprogrammen... Läs hela svaret -
Psykoterapeut som socionom?
Hej, Jag kollade upp angående att läsa till psykoterapeut som socionom. Det står att man först behöver ha läst psykoterapi kurser, och sedan direkt efter ha arbetat med psykoterapi i två år, för att kunna ansöka till...
Hej Sara, det vi vet om yrket Psykoterapeut (inklusive vilken utbildning som krävs) uppger vi på framtid.se/yrke/psykoterapeutDet är antagningsgrupper på de lärosätena där... Läs hela svaret -
hur blir man psykoanalytiker?
Psykoanalytiker hur blir man det
Hej,jag fick nu svar från en sakkunnig. Var god läs nedan: "Varken psykoterapeut eller psykoanalytiker är någon yrkesutbildning i sig själv, utan båda är vidareutbildningar... Läs hela svaret -
Från sjuksköterska till psykoterapeut?
Kan jag läsa vidare till psykoterapeut om jag har läst sjuksköterskeutbildningen först? Är det en behörig utbildning till att läsa vidare sen?
Hej Emelie! Det vi vet om yrket psykoterapeut inkl.utbildning som leder till det yrket berättar vi om på Framtid.se/yrke/psykoterapeut - och det vi vet är att de flesta som vidareutbildar sig till... Läs hela svaret -
Vidareutbilda mig till psykoterapeut om jag är kriminolog?
Hej! I början vill jag först utbilda mig till en kriminolog, så som det ser ut nu. Men i senare liv skulle jag önska bli en psykoterapeut o öppna eget, när jag är i äldre ålder. Jag har då läst att man behöver en vårdande...
Hej Lina,som det är nu så gills tyvärr inte kriminolog-utbildningen som en "vårdande grundutbildning". Vi känner inte till några exempel på att... Läs hela svaret -
Hur blir en socionom behörig till psykoterapeututbildningen?
Hej SYV! Jag är intresserad av att läsa till socionom och sedan vidareutbilda mig till psykoterapeut och undrar om ett par års arbete hos socialtjänsten kan ge behörighet till den grundläggande psykoterapiutbildningen? Vilka andra socionom yrken kan ge den...
Hej Rebecca,jag håller i mångt och mycket med det som "gästen" har skrivit i kommentaren till din fråga. Det tar faktiskt 3.5 år att få yrkesexamen från... Läs hela svaret -
Utbildningar för påbyggnad som psykoterapeut?
Hej! Vilka utbildningar på universitet, berättigar påbyggnad för psykoterapeut utbildning? Kan man göra det med examen som: lärare (förskola eller grundskola), studie- och yrkesvägledare eller socionom?
Hej K, du får gärna titta in på yrkesbeskrivning Psykoterapeut>> och du kommer att se att det finns inga garantier, men att socionomer nämns bIand dem, som kan vidareutbiIda sig tiII... Läs hela svaret -
att bli psykoterapeut?
hej hur gör man om man pluggar socialpsykiatri och vill bli psykoterapeut? är det möjligt att kunna ta utbildningen psykoterapi vad ska man läsa till?
Hej Hoda, Titel "psykoterapeut" och legitimation* nås i Sverige endast via en högskoIeutbildning Psykoterapeutprogrammet, som är en påbyggnadsutbildning för flera olika yrkesgrupper, till exempel för... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga