Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32140 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'rangordning' (8 st.)
-
Anmälan på antagningse, rangordning?
Hej SYV! Gällande anmälan på antagning.se kan man välja upp till 20 program, min fråga är: om vi säger att jag inte kommer in på mina första två val, kommer jag automatiskt "tvingas" tacka ja till mitt tredje val, eller har jag...
Hej,se Antagning.se/sv/vanliga-fragor-och-svar/anmalan under rubriken PRIORITERA & SKICKA IN ANMÄLAN - fråga Hur många utbildningar kan jag söka? Där läser man... Läs hela svaret -
Spelar ordning roll i chanserna att komma in på universitetsvalen?
Jag vet att man rangordnar valen efter vilka man helst vill gå på. Men om jag inte kommer in på mitt första hands val, får jag sämre chanser att komma in på mitt andra hands val då än om jag hade satt det som första hands val?
SVAR PÅ DIN FRÅGA ÄR: NEJ. Om du inte kommer in på ditt första hands val, har du exakt samma chans att komma in på ditt andrahands - så funkar... Läs hela svaret -
Kan ansökan till kurser inom nuvarande program trumfa förstahandsval?
Hej, just nu studerar jag lärarprogrammet men har nu till våren tänkt söka till läkarprogrammet vid samma universitet och mina chanser att komma in ser goda ut. Saken är den, att det nu även är dags att söka kurser för nästa termins...
Hej Elsa,kontakta Antagning.se, du kan t.ex ringa 0771-550720 på vardagar kl.9-16 - för att det är där som antagning till svenska högskole-och... Läs hela svaret -
Hur funkar rangordningen?
Hej! Jag har sökt i följande ordning: 1. Kandidatprogram i medie- och kommunikationsvetenskap och journalistik UU 180 hp 2. Medie- och kommunikationsvetenskap A UU 30 hp KURS 3. Medie- och kommunikationsvetarprogrammet GU 180 hp. Min fråga är att om jag inte skulle komma...
Ja, Sanna, så förstår även jag reglerna som Antagning.se har. Om kursen som är på 30 hp skulle gå på 50% studiefart, 15 hp per termin då skulle sökande kunde antas... Läs hela svaret -
Hur fungerar prioriteringen vid universitetsansökan?
Låt oss säga att jag söker till flera olika program. Jag kommer inte in på mitt första- eller andrahandsval, men däremot på det tredje. Kommer jag då in på det tredje under första antagningen? Och har sen en till ”chans” på det två övre i andra antagningen?
Hej Wilma,om du är BEHÖRIG, men ej kommer in (pga för lågt meritvärde eller för lågt resultat från Högskoleprovet), då ställs du i RESERV till de... Läs hela svaret -
Är det helt omöjligt att byta till ett alternativ som är struket?
Hej, Jag blev antagen till mitt förstahandsval (Socionom) men känner att jag hade hellre gått mitt andrahandsval (Jurist). Eftersom jag blev antagen till mitt förstahandsval så blev jag struken från andrahandsvalet. Finns det något sätt att kunna...
Hej Vanessa! Vad tråkigt, det är precis som du skriver, rangordningen är viktig, om du blivit antagen till en högre utbildning så stryks utbildningarna... Läs hela svaret -
Hur söker man till yrkeshögskola?
Hej! Har lite frågor angående hur man söker till en yrkeshögskola? Hur går jag tillväga och kan man söka fler utbildningar/yrkeshögskolor på samma gång? Behöver man rangordna dem vilken man är mest intresserad av? Som man gör när man söker till högskola eller universitet? Tacksam för...
Hej Ulla, Till Yrkeshögskoleutbildningar söker man till varje utbildning separat och oberoende av alla andra ansökningar.Man får söka hur många olika yrkeshögskoleutbildningar som helst... Läs hela svaret -
Hur är det med rangordningen under antagning?
Hej! Om jag lägger program på detta vis: 1. Program 1 2. Program 2 3. Program 3 4. Program 4 5. Program 5 Låt oss säga att jag inte har nog med meriter att bli antagen till Program 1-4. Då blir jag alltså reserv till 1-4 och antagen till 5? Gör det någon skillnad att jag satte den...
Nej, AIex, de som satte "program 5" som prioritet ett har Inte ett högre prioritet än dig som satte den på frioretet 5. Undantag: om man söker i AU-urvaIsgruppen (aIternativt... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga