Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32016 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'prioritera' (13 st.)
-
Struken från andra val om jag kommer in på förstaval?
Hej! Jag är osäker på om jag vill läsa en kandidat i socialantropologi eller psykologprogrammet (båda i Stockholm). Jag har betyg så att jag kommer in på socialantropologi men knappt så det räcker till psykologprogrammet. Därför...
Hej!När antagningsbeskedet väl har kommit och om du då blir antagen till ditt första, högstprioriterat alternativ, på www.antagning.se då kan du inte genom att tacka... Läs hela svaret -
Rangordning på mer än 30 p?
Hej! Jag uangående rangordningen för ansökan för mer än trettio poäng. Jag har tänkt söka kriminologi 2 som första val och ifall jag inte kommer in på den tänkte jag ha några reservval på 30 poäng. Sedan tänkte jag...
Hej!Du vinner på att söka svar hos Antagning.se för att det är ju där som administration sker kring antagning till högskolor och universitet i Sverige och det är de som jobbar där som... Läs hela svaret -
Hur bör jag prioritera mina val?
Hej! Jag har som mål att komma in på juristprogrammet i lund. Antingen till hösten 2024 eller våren 2025. Jag kommer troligtvis ligga på gränsen vad gäller antagning med betyg och har tyvärr inte tillräckligt höga poäng på...
Hej!Jo, jag tycker du tänker helt rätt. Programmen ges med 30 hp per termin och antagning.se antar till upp t o m 45 hp per termin, så kursen får också plats inom 45 hp. Båda prio-listorna... Läs hela svaret -
Kan man ansöka till flera inriktingar på samma universitet/högskola?
Jag är en 19 årig grabb som tänker söka in till högskola till jul och undrar ifall det är möjligt att söka in till flera olika inriktingar/program på en och samma skola. Kan man exempelvis söka till; psykologi, ekonomi och medicin på...
Hej,du kan söka till flera olika utbildningar på samma lärosäte. Antagen kan du bli till max 45 högskolepoäng, alltså till en utbildning på... Läs hela svaret -
Tacka nej till antagning?
Om man inte vill tacka ja till sitt t ex första- eller andrahandsval till högskolan kan man fortfarande komma in på sina lägre prioriterningsval eller strycks dem valen?
Hej Malin,för att det inte ska bli fel, vänd dig gärna till de som jobbar med antagning: du kan t.ex ringa 0771-550720 och telefontid är på vardagar kl.9-16.Bland svar på de vanliga frågor... Läs hela svaret -
Hur ska jag prioritera min ansökan?
Hej! Jag ska söka fristående kurser inför höstterminen (högskola) och jag funderar på hur jag ska prioritera i min anmälan. Samtliga kurser jag vill söka till är på 7,5 hp på halvfart och går antingen Period 1 eller 2. Totalt vill jag läsa 100 % och vill såklart undvika att råka bli...
Hej Ylva, jag tycker du tänker rätt. Jag vill råda dig söka ett stort antal kurser, inte endast så många som "täcker" 100% studier under en termin (vilket är då... Läs hela svaret -
Första eller andrahandsval?
Hej! Om jag vill söka till en högskoleutbildning och velar mellan två program som jag vill komma in på lika mycket, spelar det då någon roll vilken jag sätter som förstahandsval? Skall jag istället sätta den utbildning som haft högre...
Hej Eva,högskoleantagningen fungerar så att du prövas (med ditt meritvärde) först till den utbildningen som du satt som alternativet 1, högst prioriterat alternativ. Om det är en... Läs hela svaret -
Hur prioriteras reserver?
Hej, jag blev reserv 8 för ett program efter urval 2. Den sista personen som vart antagen hade 17,43 och jag har 17,33 i BI gruppen. Är det möjligt att 7 personer har mindre skillnad än 0.1?
Ja, är det möjligt. Det går därför inte att veta om du kommer in eller inte. Du behöver vänta och se. Vi hoppas och håller tummarna!Hälsningar och Lycka till!Mikael SYV -
Hur fungerar prioriteringen vid universitetsansökan?
Låt oss säga att jag söker till flera olika program. Jag kommer inte in på mitt första- eller andrahandsval, men däremot på det tredje. Kommer jag då in på det tredje under första antagningen? Och har sen en till ”chans” på det två övre i andra antagningen?
Hej Wilma,om du är BEHÖRIG, men ej kommer in (pga för lågt meritvärde eller för lågt resultat från Högskoleprovet), då ställs du i RESERV till de... Läs hela svaret -
Hur sätter jag ordningen till mina ansökningar?
Hej! Jag ska söka till några program nu till höst, men en av de utbildningarna jag vill söka öppnar inte förrän i maj. Jag vill fortfarande söka resterande utbildningar där sista datumet är 16 April. Hur gör jag? Utbildningen som öppnar i Maj är egentligen min prio 1. Spelar prion ingen roll...
Hej Amanda, den utbildningen som du vill söka till i första hand startar Våren 2019. Om du vill söka andra utbildningar som startar hösten 2018 - gör du ansökan i... Läs hela svaret -
Ska jag välja apotekstekniker eller paralegal?
Hej, jag står i valet och kvalet mellan två yrkeshögskoleutbildningar - apotekstekniker och paralegal. Jag vill läsa i göteborg. Vilken bör jag söka i första- respektive i andra hand? Mvh Marina
Hej Marina! Om jag förstår dig rätt - så stor du i valet & kvalet mellan de här två yrkeshögskoleutbildningar: Apotekstekniker ... Läs hela svaret -
Vad ska jag göra nu till hösten?
Hej! Jag är en kille på 21 år som för tillfället studerar min sista termin på en folkhögskoleutbildning inom Manusförfattande. Jag älskar att studera, med fördelar som social tillhörighet och ökad kunskap i toppen av anledningar till varför. Jag är väldigt kreativt lagd och har många...
Hej Joel! Det är ingen lätt uppgift att "bestämma" vad du ska bli "när du blir stor"! :) När jag läser hur du beskriver dig, så tänker jag på följande yrken: Lärare... Läs hela svaret -
tandsköterskeutbildning?
hej, kan jag söka tandsköterskeutbildning på Yrkeshögskola Göteborg om jag bor i Borås?
Hej Yasmin! Yrkeshögskoleutbildningar kan man söka helt oberoende i vilken kommun man bor eller är folkbokförd i. Det enda du behöver tänka på om du ska kunna pendla till skolan (om det är ok... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga