Student
    Hej. Jag ska börja andra året på gymnasiet nu i höst och undrar vad kursen "Kommunikation" innebär (lite mer på djupet) och går ut på. Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:

    Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:

     

    • Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
    • Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
    • Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
    • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
    • Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
    • Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
    • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
    • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.

     

    Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)

    Betyget E

    Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget D

    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    *****

    Betyget C

    Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget B

    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    *****

    Betyget A

    Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Länktips: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne.

    Daniel SYV

    Hej Amanda,

    du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
    Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".

    Hälsningar
    D:

    Frågor och svar taggade med 'utländsk' (7 st.)

    • Foteini

      Kompletterande utbildning eller master ?

      Hej! Jag är nyexaminerad socionom från Grekland och jag är intresserad att jobba som socionom i Sverige särskilt inom missbruk eller kriminalitet . Enligt uhr's bedömning utbildningen motsvarar socionomexamen men som jag förstår det är inte möjligt att få ett jobb utan kunskaper i juridik eller...

      Milla : : Hej,du skriver om att UHR´s bedömning är att din utbildning "motsvarar socionomexamen" men jag undrar om det i bedömningen står någonting om kompletteringar som du kanske... Läs hela svaret
    • Zainab

      Yrkesutbildningens nivå motsvarande andra länder?

      Hej! Jag pluggar till Front End Utvecklare på heltid, 2 år, yrkesutbildning på eftergymnasienivå. Jag skapar min profil på LinkedIn, CV på svenska och fler språk. Hur skulle jag översätta yrkesutbildningen och nivån på engelska? Motsvarar den Bachelor in Computer Science?  Vilken område är...

      Anna: : Hej!jag vill börja med att tipsa om att använda sig av en svensk-engelsk-ordbok på Universitets- & högskolerådets hemsida.Fick också svar från NBI/Handelsakademin... Läs hela svaret
    • Jonathan

      Förskollärare utomlands?

      Hej! Jag har nu kommit fram till att jag vill studera till förskollärare men har lite funderingar som jag inte riktigt lyckats hitta något svar på. Något som jag alltid velat är att plugga utomlands och jag har hittat flera olika högskolor och universitet med samarbete utomlands för just...

      Milla : : Hej Jonathan, så roligt att du vill bli förskollärare! Vad som för detta yrke gäller i Sverige kan du se på den här sidan - yrke/forskollarare-forskolelarare >> och vad som... Läs hela svaret
    • Sara

      where I can find samhällskunskap 1b course in English?

      I'm a foreign student and I come to Sweden to study at the university...My field is in English but I need to take samhällskunskap 1b course in order to complete the requirement eligibility. I would like to ask you from where I can get this course in English language? I checked already the...

      Liselotte: : Hi Sara, thera are severaI high-schools in Sweden that have SamhäIIskunskap 1b in EngIish for their students, for example: Kungsholmens gymnasiet >> IEGS >> Nicolai i... Läs hela svaret
    • Abdul Majid

      Att studera till tandläkare?

      Hej! Jag kommer från Syrien och har gymnasiet betyg från mitt hem land och vill läsa till tandläkare. Det står i mitt utlåtande att jag har fysik 1, kemi 1, arabiska 7, biologi 2, matematik 4, naturkunskap 2. Jag har preliminära meritvärde 17,45 och jag klarade svenska som andra språk 1, 2, 3...

      Milla : : Hej, du behöver för behörighet till tandläkarutbildningen komplettera med Betyg fysik2, kemi2 och biologi 2. min rekommendation är att du ansöker om att läsa de kurser på komvux; du... Läs hela svaret
    • Aysegül

      Vad krävs för utländska lärare att jobba i Sverige?

      Jag kommer från Turkiet och har bott i Sverige i 7 år. Jag är ekonom. Två bekantar till mig (ett par) från Turkiet kommer snart ta lärarexamen med IB-certifiering med inriktning Biologi. De vill gärna söka jobb i Sverige. Jag trodde jag kunde hjälpa dem inledningsvis med att hitta...

      Julia: : Hej Aysegül! Svarar nu på de 3 olika frågor du ställer: - Information om Lärarlegitimation finns på Skolverkets hemsida ("blå ord" är klickbara... Läs hela svaret
    • Khaled

      Var ska jag börja för att kunna fortsätta till universitet ?

      Hej! Jag är från Syrien, och jag klarat Naturvetenskaplig inriktning gymnasienivå, det är 2 år för mig här i Sverige och jag studera nu Svenska 1 med Engelska 5 och jag vill fortsätta till universitet men jag vet vad behöver jag exakt, jag har lämnat min betyg hos min handläggare i...

      Lena: : Hejsan, det bästa är väl att skicka in ditt betyg till UHR som bedömer och validerar utländska gymnasiebetyg. Har du gått klart gymnasiet i ditt land och har ett fullkomligt betyg därifrån så kan... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga