Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32197 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'internationell rättsvetare' (5 st.)
-
Jobb i framtiden?
Jag som person vill hjälpa människor på alla sätt jag kan. Jag intresserad mig i frågor om orättvisor såsom migration segregation osv. Jag läser just nu ekonomi programmet på gymnasiet och funderar på att söka något på...
Hej Sara,i Sverige gäller det att ha examen från juristprogrammet (4,5 årig högskole-&universitetsutbildning) som grund om man vill bli Advokat, eller jobba som "migrationsjurist" eller... Läs hela svaret -
Jobba utomlands med juristexamen?
Hej, jag tänkte söka till Juristprogrammet till hösten då det är det jag känner skulle passa mig bäst. En sak som dock gör mig osäker på valet är att jag vill kunna jobba utomlands i framtiden, om jag någon gång skulle vilja...
Hej Nora. Lagar skiljer sig åt i olika länder. Och för att i ett annat land arbeta med juridiska frågor (alltså inte i det landet där man gick den juridiska utbildningen) är ingen... Läs hela svaret -
Kan jag jobba i Sverige om jag pluggar utomlands med juridik?
Hej! Jag är väldig intresserad av att jobba med juridik och förstår att det är lättast att studera i Sverige för att komma in i jurdik arbeten. Men jag har alltid velat plugga utomlands eller jobba utomlands. Om jag t.ex. skulle plugga i Australien med...
Hej Isobel.en mycket svår fråga att besvara! Det blir upp till den arbetsgivaren som du vill jobba för - att bedöma om din kompetens (inklusive utbildning) passar till de... Läs hela svaret -
Hur går jag tillväga om jag vill vara behörig advokat i olika länder?
Hej, Jag planerar att läsa en Master of Law i Lund och sedan läsa vidare till advokat. Jag vill kunna arbeta som advokat både i Sverige och utomlands och eftersom lagarna skiljer sig avsevärt undrar jag hur jag går tillväga om jag efter att ha läst till...
Hej Sandra, du har rätt. Lagar är olika i olika länder. Om du vill kunna jobba i olika länder, skulle jag råda dig att i första hand satsa på... Läs hela svaret -
Kan jag bli advokat i Thailand med en svensk jurist examen?
Hej, jag är 15 år och ska börja första året på gymnasiet efter sommaren. Jag har tänkt att gå natur inriktningen eftersom den linjen är väldigt bred då jag ännu inte vet vad jag kommer vilja studera vidare till efteråt. Jag planerar att flytta hem till Thailand efter att jag pluggat färdigt och...
Hej Milla,lagar är olika i olika länder, därför är det mycket tveksamt att man ska kunna arbeta som jurist eller advokat i Thailand med en juristexamen från ett annat... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga