Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32237 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'språkkurser på gymnasiet' (7 st.)
-
Stöd i svenska används fel tror jag?
Hej! Detta år har svensklärarna beslutat om att vi ska ha en timmes extra svenska i veckan, 3,5 timme istället för 2,5 timme. Lärarna började med att förklara att lektionen skulle användas som stöd så att man inte skulle behöva jobba...
Hej,om din fråga gäller gymnasieskolan (ej grundskolan) då kan inte skola ändra "kursens poäng" för att gymnasiekurser har ett visst antal poäng och det är inte upp... Läs hela svaret -
Hur många och vilka språk kan man läsa på HU inriktning kultur?
Vilka är frivilliga och vilka är obligatoriska? Måste man läsa Latin?
Hej,titta på Programplan för HU>> - kursen Latin, språk & kultur, är inte en obligatorisk kurs på HU&inriktning Kultur. Inriktningskurserna, som alla... Läs hela svaret -
Svenska 2 Som andra Språk?
Hej! Jag har gått svenska 1 men nu har jag valt att byta till svenska 2 som andraspråk då jag tycker det var rätt svårt, jag själv är inte svensk alls. Så det är därför jag valde att byta till andra språk. Jag fick information...
Hej Hetem,i ett examensbevis från gymnasiet eller från komvux få man "blanda" - ha kurserna i svenska och SAS, svenska som andraspråk, t.ex kan du i ditt examensbevis ha följande kurser:Svenska... Läs hela svaret -
Läsa gymnasiets moderna språk på kvällskurs och tenta?
Hej Min son vill byta modernt språk till ryska (nybörjare), men det erbjuds inte på den skola (gymnasiet) han går på. Går det att ändra hans språkval, läsa ryska på kvällskurs och sedan tenta, och få med det i slutbetyget....
Hej Kristina,tyvärr så tror jag inte det går att göra så som du&ni önskar.Jag är nästan säker på att rektor på gymnasieskolan kommer svara... Läs hela svaret -
spanska som modersmål?
Hej! Min son har spanska som modersmål parallellt med svenska. Nu börjar han åk 6 och ska göra språkval. Vi har då tänkt att det blir meningslöst för honom att läsa spanska som språkval eftersom det är på nybörjarnivå, utan han läser spanska som modersmål istället och väljer franska som...
Hej Stina,vid ansökan till gymnasiet (som reglerna är nu, juni 2019) kan det där "extra"-betyget (17-de betyget) vara endast Moderna språk som lästes som Språkval; av de övriga betyg (om de är... Läs hela svaret -
Betyg i matte A för grundläggande behörighet?
Hej! Jag vill söka till sjuksköterskeprogrammet. Jag har godkänt betyg i Matte B, dock inte i Matte A. Måste jag läsa in A-kursen eller räcker det med B-kursen?
Hej isabelle, du måste även ha Grundläggande behörighet. har du Slutbetyg från gymnasiet? Utan grundläggande behörighet är du inte behörig till högskola i Sverige. -
Hur länge tar det att få utdrag ur den nationela betygsdatabasen BEDA?
Hej, tänkte på hur länge det tar att få den hem på posten?
Hej Nils, de ansvariga för BEDA skickar ut "så fort som möjligt" säger de. Sedan är det upp till post-hanteringen. Vissa brev kommer fort och andra - inte alls,... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga