Wahab
    jag ska läsa in bio 1 & 2, kemi 2, engelska 7 samt historia 1b. hur lång tid kommer det att ta?
    planen är att jag ska börja plugga på högskolan till höstterminen 2016. hinner jag läsa in alla kurser tills dess?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Wahab!
    Du nämner fem 100-poängskurser som du vill läsa på komvux.
    En 100 poängskurs läser man på heltid under fem veckor.
    Fem stycken 100 poängskurser ger sammanlagt 500 poäng och det läser man på heltid under 25 veckor.
    Du borde hinna läsa in alla kurser även på 75% studietakt.

    Tänk på att du bör söka i tid - och kan SENARE komplettera med betyg i kurserna, dvs du behöver inte ha alla betyg klara till mitten av april. Komplettera kan man till mitten av juni.

    Jag vet ej när kursstarter är på komvux i just din kommun.
    Råder dig söka alla kurser och till start snarast (första möjliga start). Detta för att det inte är säkert du får plats på alla dem redan första kursstart.
    Försök söka Biologi 1 och 2 direkt - dvs när du är klar med Biologi 1, uppger du att du direkt vill påbörja biologi 2.

    Hälsningar
    Mikael SYV