Hanna

    Hej! Jag undrar hur man gör för att skapa sin egna magisterutbildning (förutsatt att man redan har en kandidat-/högskoleingenjörexamen redan). Hur vet jag vilka kurser som jag kan välja bland? Finns det vissa krav på vilka kurser som måste ingå för att kunna ge en magisterexamen senare?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Hanna,
    magisterexamen får man efter att ha genomgått ett påbyggnadsprogram på 60 hp (ett års studier på heltid) efter det att man redan har kandidatexamen; alltså är det sammanlagt 4 års studier på heltid.
    Om du vill ta ut magisterexamen, ska du kontakta det lärosäte från vilket du vill ta ut din examen.

    Vänligen
    L.

    Liselotte
    • : Tack för svar. Okej, så då kan man inte bygga upp sin egen magister om jag förstår dig rätt?
    • Anna :

      Examina på högskolenivå utfärdas av lärosätena: högskolor- och universitet. Vilka kurser som kan accepteras ingå i examina - är därför en fråga till just de lärosätena där du vill ta ut examen. Fråga annars UHR, universitets- och högskolerådet. På "ren svenska" så kan inte vi på Fråga SYV svara på den frågan; det ligger utanför vår kompetens; därför måste vi hänvisa till studievägledare på lärosätena /högskolor-universitet/. Om det är en "teoretisk" fråga: allmänt om Rättigheter och Möjlighet, allmänt - då är det en fråga till UHR. Men om det är praktisk fråga - om du just efter en viss kandidatexamen kan få magister med just det innehåll som du vill ha - då är det en fråga till det lärosäte där du vill ta ut examen... i vilket fall så kan inte vi här på fråga SYV svara på den frågan.
      Personligen tror jag det blir svårt att hitta passande kurser på avancerad nivå... och sedan ännu en fråga - varför är det viktigt att få ut just Magisterexamen? är det för att kunna söka till Forskarutbildningen? eller för att det ser bra ut i CV? I CV kan man ha kandidatexamen + ett antal kurser som kan imponera på arbetsgivare (det behöver inte nödvändigtvis stå att du tog ut Magisterexamen).... om du söker jobb, så tänker jag. Men prata gärna med studievägledare på lärosätena. Lycka till! Du får gärna återkomma och berätta vad du fick för svar från lärosätena och/eller från UHR. Vi vill också veta svar på den frågan!