Nathalie

    Hej! Jag har precis gått ut gymnasiet. Jag gick ekonomilinjen och fick en merit på ungefär 19. Jag har kommit fram till att jag väldigt gärna vill bli läkare men jag har för låg merit för att söka in samt inte läst kemi, biologi, fysik osv. Jag undrar om det finns möjlighet att läsa ett natur basår och sedan genom det basår bli garanterad att få en plats på läkarlinjen? Samt finns det några andra sätt att komma in på läkarlinjen när ens merit inte räcker. Jag var på möte hos en komvux skola för en vecka sedan för att jag hade tänkt börja läsa kemi och biologi - men hon berättade att det kan vara så att man inte får komma in på basåret om man läser vissa kurser först så därför valde jag att inte börja läsa på komvux förens jag vet vad som gäller med basåret. Jag vet att jag måste läsa till kurser - men jag tänker vad finns de för alternativa urval man kan kolla på om man vill komma in till läkaren programmet men med för dålig merit?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    läkarprogrammet är i Sverige en av de mest populära utbildningar med många sökande som har höga meritvärden. Inte ens det absolut högsta meritvärde (som är 22,5) kan garantera plats på läkarprogrammet för att det kan bli fler sökande med det högsta meritvärde än det finns studieplatser.
    Som obehörig, alltså utan godkända betyg i kemi2, fysik2, biologi2 och matematik 4 har man ingen som helst möjlighet att bli antagen. Så, bli behörig är ett "måste". Konkurrera kan man med resultatet av högskoleprovet, samtidigt som man konkurrerar även i betygsgruppen. Du kommer i betygsgruppen konkurrera i BII, kompletteringsgruppen därför att du behöver komplettera.
    Komplettera för behörighet kan du på komvux, på en folkhögskola eller på naturvetenskapligt basår på högskolenivå. Känner inte till några basår som skulle ge garantiplats på läkarprogrammet. Men du får gärna läsa på utbildningarnas egna webbplatser och även ta kontakt med studievägledare som jobbar på läkarprogrammen.
    *******
    Alternativt sätt att komma in - AU-urval
    Hur som helst måste man bli BEHÖRIG. Sedan kan du börja se om när det blir dags för dig att söka - om AU-urval finns (brukar finnas på KI, Karolinska Institutet i Stockholm). Där brukar de kräva att man har gjort högskoleprovet och har tillräckligt högt resultat på HP. Nu har inte HP genomförts under våren 2020 och blir inget under hösten heller... men du är ännu inte behörig, och det kommer ta uppskattningsvis minst ett år för dig att bli behörig, och på så lång sikt vet man inte om AU kommer erbjudas på läkarprogrammen. Inga garantier finns, men om man kvalificerar i AU-urvalet: söker tidigt, har gjort HP, är BEHÖRIG (som är ett måste), så kanske man kan bli utvald till intervjuer och tester och kan i så fall en chans att komma in i AU-urvalet, där lite lägre betyg kan ändå ge plats på utbildningen.